230031 Virtus: Educación, sociedad y cultura en el mundo hispánico (BS) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

En el semestre de verano de 2021, la profesora Díez Yáñez (Universidad Complutense de Madrid) iba a ofrecer el seminario Educating Women and Queens: The Power of Education and Education for Power in Medieval and Renaissance Texts en el marco del Programa Internacional de Profesores Invitados de nuestra universidad. Este seminario está concebido como introducción a y complemento del otro y explorará el concepto y la terminología de virtus y virtud y de su campo semántico en latín y en las lenguas iberorrománicas basándose en fuentes y en bibliografía secundaria. Partiendo del análisis léxico y semántico del origen y del desarrollo de los términos y conceptos, realizaremos incursiones en su contexto histórico, literario, social y cultural desde el punto de vista de la Sociología, de la Pedagogía y de la Filosofía. Haremos especial hincapié en el concepto aristotélico de virtud y en su repetidos "renacimientos" en los siglos XIII y XVI. Finalmente, nos plantearemos hasta qué punto podemos redescubrir e implementar una ética aristotélica de las virtudes en las sociedades modernas del siglo XXI.



Änderungen aufgrund der COVID-19-Krise: Diese Veranstaltung wird ggf. teilweise synchron und teilweise asynchron online angeboten. Aktuelle Informationen und Materialien zum Selbststudium finden Sie im Lernraum.
Hinweis: Zugriff auf spezielle Dienste der Universität erfolgt über einen VPN-Zugang. Mehr dazu hier.

Requirements for participation, required level

Notwendig sind Abiturkenntnisse in Deutsch (insbesondere zum wissenschaftlichen Arbeiten). Zum Auffrischen seien empfohlen:

Rehborn, Angelika (2015): Brückenkurs Wissenschaftliches Arbeiten: Was Sie vor Vorlesungsbeginn wissen sollten, Konstanz: UVK / München: UVK/Lucius (UTB 4332).
Stadler, Hermann (Hrsg.) (2006): Fischer-Kolleg Abiturwissen: Deutsch, 2. Auflage, Frankfurt a. M.: Fischer Taschenbuch (Fischer Sachbücher 15603) insbesondere 37-62, 150-191 und 254-277.

Vorausgesetzt wird ein sicherer Umgang mit Grundfakten und -begriffen sowie mit Methoden und Theorien der Medien- und Kulturwissenschaft, wie sie im Basismodul Kultur- und Medienwissenschaft (23-ROM-A4) vermittelt werden. Ebenfalls vorausgesetzt werden solide Kenntnisse des des Spanischen auf dem Niveau B1 des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens, die es Ihnen erlauben, längere Texte auf Spanisch mit Verständnis zu lesen und zu diskutieren.

Falls Sie Probleme im Umgang mit wissenschaftlicher Literatur und beim wissenschaftlichen Arbeiten haben, können Sie sich an PunktUm oder an das Schreiblabor wenden.

Bibliography

Balmaceda, Catalina (2017): Virtus romana: Politics and Morality in the Roman Historians, Chapel Hill, NC: The University of North Carolina Press (Studies in the History of Greece and Rome)
Bejczy, István P. (2011): The Cardinal Virtues in the Middle Ages: A Study in Moral Thought from the Fourth to the Fourteenth Century, Leiden / Boston: Brill (Brill's Studies in Intellectual History 202).
Hähnel, Martin (2015): Das Ethos der Ethik: Zur Anthropologie der Tugend, phil. Diss. Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt 2013, Wiesbaden: Springer VS (Das Bild vom Menschen und die Ordnung der Gesellschaft).
McDonnell, Myles A. (2006): Roman Manliness: Virtus and the Roman Republic, Cambridge / New York: Cambridge University Press.
Schwandt, Silke (2014): Virtus: Zur Semantik eines politischen Konzepts im Mittelalter, phil. Diss. Goethe-Universität Frankfurt a. M. 2010, Frankfurt a. M. u. a.: Campus (Historische Politikforschung 22).
Strosetzki, Christoph (Hrsg.) (2016): Ethik und Politik des Aristoteles in der Frühen Neuzeit, Hamburg: Felix Meiner (Archiv für Begriffsgeschichte - Sonderheft 12).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-17:30 (s.t.) ONLINE   15.-23.02.2021

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-ROM-B4 Profilmodul Kultur- und Medienwissenschaft Kulturelle Grundlagen sprachlicher und literarischer Kommunikation Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


s. Modulhandbuch und Konzept

E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2020_230031@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_222000396@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, February 16, 2021 
Last update times:
Thursday, August 13, 2020 
Last update rooms:
Thursday, August 13, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=222000396
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
222000396