260039 Didaktik II GymGe (S) (SoSe 2020)

Contents, comment

Ziel des Seminars ist die Erweiterung und Vertiefung philosophiedidaktischer Theorien und deren Umsetzung in konkrete Unterrichtskonzepte.
Die Teilnehmer werden in Partner- bzw. Gruppenarbeit theoriebasiert fiktive Philosophiestunden planen, ggfs. simulieren und im Seminar diskutieren.

Zentraler Themenbereich der zu planenden Stunden soll die Frage nach dem Sinn des Lebens sein. Die Vielperspektivität auf diese Frage aus moderner und vormoderner Sicht sollte sich in den Entwürfen widerspiegeln.

Nach jetzigem Stand wird die Veranstaltung über e-learning stattfinden müssen. Wir werden eine Mischung aus Videokonferenzen, Einzelarbeitsphasen und Guppenarbeitsphasen über Zoom erproben müssen. Das genaue Konzept dazu wird zeitnah im Lernraum bekannt gegeben.

Requirements for participation, required level

Empfohlen sind die Vorkenntnisse aus dem Seminar Didaktik 1, GymGe, WS 19/20. Notwendig ist die Kenntnis der didaktischen Theorien von Ekkehard Martens und Johannes Rohbeck.

Bibliography

Als detaillierte Einführung in die Relevanz der Frage nach dem Sinn des Lebens in der Philosophiegeschichte:
Kriza, Thomas (2018). Die Frage nach dem Sinn des Lebens. Das zwiegespaltene Verhältnis des modernen Denkens zu den Sinnentwürfen der Vergangenheit. Hamburg. Felix Meiner

Zur Wiederholung aus Didaktik 1:
Ekkehard Martens. Philosophie als Kulturtechnik humaner Lebensgestaltung.
Rohbeck, Johannes. Didaktische Transformationen.
Beides in: Nida-Rümelin/Spiegel/Tiedemann (Hg.) (2015) Handbuch Philosophie und Ethik. Bd. 1: Didaktik und Methodik. Paderborn: Schöningh

weiteres zu Beginn des Semesters

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-FD_GG_ver1 Fachdidaktik GymGe Didaktik 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Erwartet werden regelmäßige und aktive Teilnahme im Seminar sowie die gründliche Lektüre der vorbereitenden bzw. nachbereitenden Literatur.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2020_260039@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_199561868@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
11 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, April 17, 2020 
Last update times:
Wednesday, April 15, 2020 
Last update rooms:
Wednesday, April 15, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=199561868
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
199561868