230065 Sprachliche Relativität: Eine Einführung anhand der romanischen Sprachen (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Diese Veranstaltung ist die erste einer Reihe, die sich im Laufe mehrerer Semester vornimmt, ausgewählte theoretische und methodische Grundlagen zu erarbeiten, um verschiedene Fragen zur menschlichen Sprachfähigkeit in ihrer kognitiven und kommunikativen Dimension anhand der romanischen Sprachen zu beantworten.

In diesem Semester soll die sprachliche Relativität im Mittelpunkt unserer Überlegungen stehen. Wie können „Sprache“ und „Denken“ am besten definiert werden? In welcher Beziehung stehen „Sprache“ und „Denken“ zueinander? Welchen Einfluß haben Sprachfähigkeit und historische Sprachen auf die Kognition? Bringt jede historische Sprache ein anderes Weltbild zustande?

Requirements for participation, required level

Notwendig sind Abiturkenntnisse in Deutsch (insbesondere zum wissenschaftlichen Arbeiten). Zum Auffrischen seien empfohlen:

Rehborn, Angelika (2015): Brückenkurs Wissenschaftliches Arbeiten: Was Sie vor Vorlesungsbeginn wissen sollten, Konstanz: UVK / München: UVK/Lucius (UTB 4332).
Stadler, Hermann (Hrsg.) (2006): Fischer-Kolleg Abiturwissen: Deutsch, 2. Auflage, Frankfurt a. M.: Fischer Taschenbuch (Fischer Sachbücher 15603) insbesondere 37-62, 150-191 und 254-277.

Falls Sie Probleme im Umgang mit wissenschaftlicher Literatur und beim wissenschaftlichen Arbeiten haben, können Sie sich an PunktUm oder an das Schreiblabor wenden.

Bibliography

Einführungen
Blanco Salgueiro, Antonio (2017): La relatividad lingüística (variaciones filosóficas), Madrid: Akal (Lingüística).
Werlen, Iwar (2002): Sprachliche Relativität: Eine problemorientierte Einführung, Tübingen / Basel: A. Francke (UTB [S] 2319).

Klassische Texte
Whorf, Benjamin L. (1994): Sprache - Denken - Wirklichkeit: Beiträge zur Metalinguistik und Sprachphilosophie, Peter Krausser (Hrsg. / Übers.), Reinbek bei Hamburg: Rowohlt (Rowohlts Enzyklopädie).

Vertiefende Literatur
Everett, Caleb (2013): Linguistic Relativity: Evidence Across Languages and Cognitive Domains, Berlin / Boston, MA: de Gruyter Mouton (Applications of Cognitive Linguistics 25).
Günther, Franziska (2016): Constructions in Cognitive Contexts: Why Individuals Matter in Linguistic Relativity Research, phil. Diss. Ludwig-Maximilians-Universität München 2014, Berlin / Boston, MA: de Gruyter Mouton (Trends in Linguistics: Studies and Monographs 299).
Keller, Rudi (2018): Zeichentheorie: Eine pragmatische Theorie semiotischen Wissens, 2. Aufl., Tübingen: A. Francke (UTB {S} 1849).
Morin, Olivier (2011): Comment les traditions naissent et meurent: La transmission culturelle, phil. Diss. École des hautes études en sciences sociales, Paris 2010, Paris: Odile Jacob.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLinS1_ver1 Grundlagenmodul für das Profil "Sprache" Grundlagenveranstaltung Profil "Sprache" Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-LIN-BaLinSK2 Vertiefungsmodul Sprache und Kognition Vertiefung in die Sprache und Kognition Study requirement
Student information
23-ROM-B2 Profilmodul Sprachwissenschaft Seminar zur Sprachbeschreibung Study requirement
Student information
Seminar zur Sprachdynamik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


s. Modulhandbuch und Konzept

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2019_230065@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_173300877@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, October 11, 2019 
Last update times:
Monday, July 8, 2019 
Last update rooms:
Thursday, July 4, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=173300877
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
173300877