300917 Pädagogische Diagnostik in der sozialwissenschaftlichen Bildung (Fachdidaktische Vertiefung - BA Sozialwissenschaften) (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Die Didaktisierung fachlicher Strukturen stellt einen wichtigen Aspekt sozialwissenschaftlicher Bildung dar. Die Qualität des Unterrichts hängt aber nicht nur von der Didaktisierung der Fachinhalte ab, die für Lernprozesse eingesetzt werden. Sie erfordert auch eine Expertise darüber, welche Voraussetzungen die Lernenden mitbringen. Erst mit dieser Expertise lässt sich didaktisches Handeln reflektieren und Lernwirkungen beurteilen.

Die Kenntnisse von Ansätzen und Verfahren der pädagogischen Diagnostik sind auch für Lehrkräfte der Sozialwissenschaften grundlegend. Im Seminar erfolgt zunächst eine Auseinandersetzung mit empirischen Studien zum Stand der Diagnostikkompetenz von Lehrkräften. Danach erfolgt eine Auseinandersetzung mit Theorien der pädagogischen Diagnostik. Ausgehend hiervon werden ausgewählte, für den sozialwissenschaftlichen Unterricht geeignete diagnostische Verfahren erprobt und reflektiert. Im Mittelpunkt stehen neben leistungsdiagnostischen Aspekten auch Verfahren, mit denen Lehrkräfte "Alltagsvorstellungen" von Schülerinnen und Schülern gegenüber sozialwissenschaftlich relevanten Gegenständen ermitteln können. Die Analyse dieser Vorstellungen erscheint als sinnvoll, um didaktische Entscheidungen begründen zu können und Schüler/innen- und Lehrer/innenhandeln zu reflektieren. Thematisiert werden im Seminar aber auch die Grenzen und Forschungsbedarfe der pädagogischen Diagnostik im sozialwissenschaftlichen Unterricht.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 X-C4-109 10.10.2019-30.01.2020

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M28_ver1 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 40
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
WS2019_300917@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_170964744@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
24 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, May 24, 2019 
Last update times:
Thursday, May 23, 2019 
Last update rooms:
Thursday, May 23, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=170964744
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
170964744