230370 Vom Schulaufsatz zur Hausarbeit - Qualitäten von Text erkennen und beurteilen (S) (SoSe 2010)

Contents, comment

Vom Schulaufsatz zur Hausarbeit – Qualitäten von Text erkennen und beurteilen

Geschrieben wird viel – aber was macht einen guten Text aus? Dieses Seminar richtet sich an zukünftige Lehrende, die nicht „aus dem Bauch raus“ korrigieren und bewerten wollen und die ihren SchülerInnen sinnvolles Feedback geben möchten.

An Beispielen werden wir Qualitätsmerkmale für Texte erarbeiten, als Auswertungshilfe dienen verschiedene Textanalysemethoden, z.B. das „Zürcher Textanalyseraster“. Wir werden diskutieren, inwiefern wissenschaftliche Kriterien für Textqualität auf die Schulpraxis übertragbar sind.

Gleichzeitig soll das „Sprechen über Text“ erprobt werden. Verschiedene Textfeedbackmethoden werden vorgestellt und eingeübt. Dieses Seminar findet in Kooperation mit dem Forschungsprojekt LiKom und dem Schreiblabor statt.

Requirements for participation, required level

Als Beispiele können Ihre eigenen Texte dienen. Sie sollten im Laufe Ihres Studiums bereits einen Essay oder eine Hausarbeit verfasst haben.

Sie sollten ausserdem damit einverstanden sein, im Seminar entstandene Texte dem Forschungsprojekt LiKom pseudonymisiert zur Auswertung zur Verfügung zu stellen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3S; BaGerP3L; BaGerP2S   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3S; BaGerP3L; BaGerP2S   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3S; BaGerP3L; BaGerP2S   2/5  

Aktive Teilnahme: Die Abgabe der im Semester erarbeiteten schriftlichen Aufgaben als Portfolio.

Benotete Einzelleistung: Die Abgabe der im Semester erarbeiteten schriftlichen Aufgaben als Portfolio. Zusätzlich verfassen Sie am Ende des Seminars eine Reflexion über Ihre Beschäftigung mit Textqualitäten und Ihre Rolle als bewertende/benotende/lehrende Person.

No eLearning offering available
Registered number: 25
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2010_230370@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_16578977@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, February 23, 2010 
Last update rooms:
Tuesday, February 23, 2010 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=16578977
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
16578977