250174 Grundlagen der Elementar- und Grundschulpädagogik (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Ziel ist die Grundlegung wesentlicher Aspekte der Elementar- und Grundschulpädagogik unter besonderer Berücksichtigung des Bildungs- und Erziehungsauftrages der Institutionen. Die Perspektiven werden dazu auf (1) historische und aktuelle Entwicklungen, (2) elementar- und grundschulpädagogische Handlungsfelder und (3) Reformkonzepte und Innovationsmodelle gerichtet sein.

Aufgrund des Charakters dieser Veranstaltung als Grundlagenseminar werden schultheoretische, pädagogische und didaktische Grundlagen des Elementar-, vor allem aber des Grundschulbereichs bearbeitet.

Methodisch-didaktisch ist das Seminar neben einführenden Präsentationen vor allem durch das Lesen und Diskutieren von Texten und gemeinsames Erarbeiten und Reflektieren des Bildungs- und Erziehungsauftrages der Institutionen des Elementar- und Primarbereichs gekennzeichnet.

Am Ende der Lehrveranstaltung...
1. kennen Sie den Bildungs- und Erziehungsauftrag der Grundschule
2. sind Sie in der Lage, diesen Auftrag bezogen auf die Funktionen der Grundschule als Institution zwischen vorausgehenden und anschließenden Bildungseinrichtungen zu reflektieren
3. können Sie Ihre Reflexionen sowohl auf historische und aktuelle Entwicklungen als auch pädagogische Handlungsfelder sowie konkrete Reformkonzepte und Innovationsmodelle beziehen.

Dies entspricht insbesondere der formulierten Kompetenz 1, in Teilen auch der Kompetenz 2 und 3 des Moduls.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi13 Pädagogik des Elementar- und Primarbereichs E1: Grundlagen der Elementar- und Grundschulpädagogik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Es besteht die Möglichkeit, die Modulprüfung im Rahmen einer mündlichen Präsentation mit Ausarbeitung abzulegen.
Bitte melden Sie sich dazu in der Vertiefungsveranstaltung 250175 der Lehrenden an.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 67
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2018_250174@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_119910230@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
15 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 9, 2018 
Last update times:
Thursday, April 19, 2018 
Last update rooms:
Thursday, April 19, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=119910230
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
119910230