230441 Einführung in die Didaktik der romanischen Sprachen- Spanisch & Französisch (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Ausgehend von der Reflexion eigener biographischer Erfahrungen mit dem Lernen und Lehren von Fremdsprachen setzen sich die Studierenden mit Zielen, Inhalten, Gegenständen und Methoden der Fremdsprachendidaktik auseinander und erkennen dabei deren Relevanz für die Gestaltung von fremdsprachlichen Lehr- und Lernprozessen.
Die Studierenden verfügen einerseits am Ende der Veranstaltung über ausbaufähige Kompetenzen in den wichtigsten Erkenntnis- und Arbeitsmethoden der Fremdsprachendidaktik und reflektieren ihre eigenen Bildungsbiographien als Sprachlerner- und -lehrer und kennen deren Bedeutung für die Professionalisierung.
Andererseits verfügen sie über ausbaufähiges fremdsprachendidaktisches Grundlagenwissen, das ihnen Orientierung bei der Entwicklung kompetenzorientierten Fremdsprachenunterricht bietet.

Bibliography

- Bär, M. (Hrsg.)(2013): Kompetenz- und Aufgabenorientierung im Spanischunterricht. Beispiele für komplexe Lernaufgaben. Berlin: Edition Tranvía- Verlag Walter Frey.
- Bär, M. (Hrsg.)(2016): Fachdidaktik / Spanisch-Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Stuttgart: Cornelsen Scriptor
- Decke-Cornill, H. et al. (2010): Fremdsprachendidaktik. Tübingen: Narr Verlag.
- Eynar, L. (2007): Kompetenzentwicklung im Französischunterricht: Standards umsetzen, Persönlichkeit bilden. Seelze: Kallmeyer-Klett.
- Fäcke, Ch. (2011): Fachdidaktik Spanisch. Tübingen: Narr Verlag.
(2010): Fachdidaktik Französisch. Tübingen: Narr Verlag.

- Grünewald, A.; Küster, L. (2009): Fachdidaktik Spanisch. Seelze: Kallmeyer-Klett.
- Hallet, W. et al. (2010): Handbuch Fremdsprachendidaktik. Seelze: Kallmeyer-Klett.
- Krechel, H.(Hrsg)(2014): Französisch-Methodik: Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.
- Nieweler, A. (Hrsg.). (2006): Fachdidaktik Französisch. Stuttgart: Klett Verlag.
- Sommerfeld, K. (Hrsg)(2011): Spanisch Methodik. Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Berlin: Cornelsen Verlag Scriptor.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-ROM-FD Fachdidaktik 1 Einführung in die Fremdsprachendidaktik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
23-ROM-FD_a_ver1 Fachdidaktik 1 Einführung in die Fremdsprachendidaktik Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 16
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2018_230441@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_118883285@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, June 19, 2018 
Last update times:
Wednesday, February 7, 2018 
Last update rooms:
Wednesday, February 7, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=118883285
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
118883285