250358 Übergänge zwischen Institutionen (früh-)kindlicher Bildung – Programmatik, Empirie, kritische Perspektiven (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Das Seminar findet digital statt und gliedert sich in verschiedene Phasen, die ‚asynchron’ (also nicht zu den angegebenen Seminarzeiten, sondern flexibel einteilbar) online stattfinden:

- April: Einstiegsphase mit einer Reflexionsaufgabe bzgl. Ihrer Vorkenntnisse und Wünsche mit Blick auf die Seminarthematik

- April bis Juni: Erarbeitungsphase auf der Grundlage von Basis- & Vertiefungstexten zu theoretischen, programmatischen & empirischen Aspekten bzgl.
• ‚Schulreife’, ‚Schulfähigkeit’ und ‚Schulbereitschaft’
• Übergang vom Elementar- in den Primarbereich
• Anschlussfähigkeit / Kooperation beim Übergang vom Elementar- in den Primarbereich
• Schuleingangsdiagnostik & Gestaltung des Anfangsunterrichts
• Perspektiven der Kinder bzgl. des Übergangs
• Prozesse der Differenzherstellung & (potentielle) Ausschlüsse
• Ungleichheiten im Bildungssystem
• Übergang auf die weiterführende Schule

- Juni bis Juli: Vertiefungs- & Diskussionsphase mit Blick auf die erarbeiteten Themen

- Juli: Feedback

Am 16.04.2021 erhalten Sie von mir noch eine Rundmail mit detaillierten Informationen über den Ablauf der einzelnen Phasen.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: http://www.uni-bielefeld.de/erziehungswissenschaft/bie/faq.html

Requirements for participation, required level

Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi Grundschule oder Grundschule ISP im SoSe 2021

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi13 Pädagogik des Elementar- und Primarbereichs E2: Konzepte und Aufgaben der Schuleingangsphase und der Übergangsgestaltung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 15
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 60
Address:
SS2021_250358@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_255462287@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
3 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, April 7, 2021 
Last update times:
Wednesday, March 17, 2021 
Last update rooms:
Wednesday, March 17, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=255462287
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
255462287