312802 Projektseminar zur angewandten Marktforschung (Diplom) (S) (SoSe 2009)

Short comment

Anmeldefrist bis zum 06.02.2009 (12 Uhr) über die Internetseite des Lehrstuhls.

Contents, comment

In diesem Projektseminar sollen in Zusammenarbeit mit Bielefelder Kultureinrichtungen für ausgewählte Theater, Museen und weitere Kulturinstitutionen Konsumentenbefragungen durchgeführt werden. Jeder der Seminargruppen wird eine der Kultureinrichtungen als "Forschungsgegenstand" bzw. Auftraggeber zugeordnet. Im Zentrum der durchzuführenden Untersuchungen steht einerseits, die Gründe für die Nichtnutzung des kulturellen Angebots der jeweiligen Einrichtung zu ermitteln. Andererseits sollen die Präferenzen von Nutzern der Einrichtungen in den Blickpunkt genommen werden, um Potentiale für die weitere Verbesserung des jeweiligen Angebotes zu identifizieren. Die Entwicklung eines geeigneten Fragebogens, die Aufbereitung der Ergebnisse in Präsentationen und der Seminararbeit sowie die Entwicklung von Handlungsempfehlungen für die untersuchte Kultureinrichtung stellen die Hauptaufgabe jeder Seminargruppe dar. Für zwei der Kultureinrichtungen soll darüber hinaus eine Präferenzmessung mit der am Lehrstuhl entwickelten AHPlab-Software durchgeführt werden, um ein detaillierteres Bild der Präferenzstrukturen der Nutzer dieser Kultureinrichtungen ermitteln zu können.

Requirements for participation, required level

Ein grundsätzliches Verständnis in Bezug auf conjoint-analytische Präferenzmessungsverfahren wie auch den Analytic Hierarchy Process (AHP) wird im Seminar vorausgesetzt bzw. muss vor Beginn des Seminars im Selbststudium erarbeitet werden. Programmierkenntnisse sowie Kenntnisse in Bezug auf statistische Analysen (und entsprechende Software) sind von Vorteil.

Bibliography

Gustafsson, A., Herrmann, A., and F. Huber (2007): Conjoint Analysis as an Instrument of Market Research Practice, Springer.

Hausmann, A. (2005): Theater-Management: Grundlagen, Methoden und Praxisbeispiele, LuciusLucius.

Helm, R., Steiner, M., Scholl, A., and L. Manthey (2008): A Comparative Empirical Study on Common Methods for Measuring Preferences, International Journal of Management and Decision Making, Vol. 9, No. 3, 242-265.

Herrmann, A., Huber, F., Schellhase, R., Franken, B., and M. Ohlwein (1999): The Conjoint Analysis as an Instrument for Marketing-Controlling Taking a Public Theatre as an Example, International Journal of Arts Management, Vol. 2. No. 1, 59-69.

Klein, A. (2008): Besucherbindung im Kulturbetrieb – Ein Handbuch, 2. Auflage, VS Verlag. (siehe auch http://www.springerlink.com/content/u343l6/ )

Meißner, M., Scholz, S.W., and R. Decker (2008): AHP versus ACA – An Empirical Comparison, in: Preisach, C; H. Burkhardt; L. Schmidt-Thieme; R. Decker (Eds.): Data Analysis, Machine Learning, and Applications, Berlin, Springer, 447-454.

Peterson, M., and N.K. Malhotra (1999): Marketing Classic Theater in a Competetive Market of Entertainments, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 6, 15-25.

Schellhase, R., and B. Franken (1997): Die Conjointanalyse als Instrument des Marketing-Controlling, Wissenschaftliche Arbeitspapiere, Institut für Marktorientierte Unternehmensführung, Universität Mannheim.

External comments page

http://www.wiwi.uni-bielefeld.de/marketing/teaching/summer-term-2009/dipl-seminar-ss-09.html

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
every two weeks Mi 8-12 W9-109 15.04.-13.05.2009
one-time Mi 8-12 W9-109 20.05.2009
one-time Mi 8-14 U9-151 27.05.2009
one-time Mi 8-12 W9-109 03.06.2009
every two weeks Mi 8-12 W9-109 24.06.-08.07.2009

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Betriebswirtschaftslehre / Diplom (Enrollment until SoSe 2005) B2; B5; WP08   6 HS
Volkswirtschaftslehre / Diplom (Enrollment until SoSe 2005) V5; WP01; WP08   6 HS

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 12
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2009_312802@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_10634582@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
No students to be reached via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Monday, March 16, 2009 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 3
Department
Faculty of Business Administration and Economics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=10634582
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ECTS points
6
(Also refer to the credit information in connection with the subject assignments)
ID
10634582