230213 Digitalisierung des Lehrens und Lernens im Unterricht DaF/DaZ (S) (WiSe 2021/2022)

Contents, comment

Die Veranstaltung findet in Präsenz statt (erstes Treffen: 20.10.2021, 14 Uhr c.t.). Die Präsenz-Treffen werden mit asynchronen Elementen kombiniert, die im LernraumPlus zur Verfügung gestellt werden. Dieser wird spätestens eine Woche vor Veranstaltungsbeginn freigeschaltet. WICHTIG: Bitte bringen Sie bereits zur ersten Sitzung ein digitales Endgerät mit Internetanschluss mit; nach Möglichkeit einen Laptop oder ein Tablet.

Während die Digitalisierung des Lehrens und Lernens an Schulen und Hochschulen schon in den Jahren vor dem Ausbruch der weltweiten Corona-Pandemie Anfang des Jahres 2020 immer wichtiger wurde, bekommen seitdem digitale Interaktionsmöglichkeiten eine nie dagewesene Relevanz. Die rasante digitale Entwicklung, die seit Ausbruch der Pandemie stattfindet, wird sicher auch nach der Eindämmung der Verbreitung des Virus weiter vorangetrieben werden – Dies schließt selbstverständlich L2-Lehr- und -Lernkontexte mit ein.
In diesem Seminar werden digitale Lehr-/ Lernformate im DaF/ DaZ-Unterricht behandelt, was sowohl die Auseinandersetzung mit dem theoretischen Kontext als auch die Erprobung und kritische Reflexion didaktischer Möglichkeiten im Umgang mit (kollaborativen) online-Tools umfasst.

Requirements for participation, required level

Es gibt keine Teilnahmevoraussetzungen, jedoch wird empfohlen, das Seminar „Einführung in die Zweit- und Fremdsprachenforschung" vor dem Vertiefungsseminar zu besuchen, da die Inhalte aufeinander aufbauen.

Bibliography

Die Literatur wir düber den LernraumPlaus zur Verfügung gestellt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M4 Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung Vertiefendes Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Prüfungsleistung besteht aus einer Hausarbeit im Umfang von 10-15 Seiten.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2021_230213@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_287523619@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
20 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, August 26, 2021 
Last update times:
Thursday, August 26, 2021 
Last update rooms:
Thursday, August 26, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=287523619
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
287523619