220071 Geschichtsunterricht in der Sekundarstufe I (S) (WiSe 2016/2017)

Contents, comment

Die Thematik dieses Seminars eröffnet zwar nicht unbegrenzte, aber doch vielfältige Interpretationsspielräume: Was ist Geschichtsdidaktik? Was soll sie leisten, welchen Platz im Gefüge der Wissenschaften einnehmen? Aus der Vielfalt möglicher Themen schlage ich folgende Schwerpunkte vor:
Was sollen und was können wir heute aus der Vergangenheit lernen?
Historisches Lernen und Geschichtsbewusstsein, Lehrpläne, Richtlinien und Erlasse: Rahmenbedingungen und Planungsinstrumente des Geschichts- bzw. Gesellschaftslehreunterrichts, Fragetechnik und Gesprächsführung, Formen des Lehrervortrags und der Geschichtserzählung, Quellenarbeit und ihre Bedeutung für die Lernorganisation – traditionelle und innovative Formen, gegenständliche und audiovisuelle Medien im Geschichtsunterricht (Sach- und Bildquellen, Karten, Statistiken, Diagramme, Karikaturen, Lieder und Filme), Tafelbilder und Folien im GU
Projektorientierter Geschichtsunterricht, Unterrichtsplanung konkret.

Bibliography

K. Bergmann, A. Kuhn, J. Rüsen, G. Schneider: Handbuch der Geschichtsdidaktik, Düsseldorf 1985
M.Barricelli, M. Lücke: Handbuch Praxis des Geschichtsunterrichts, Schwalbach/Ts. 2012 (2 Bände)
M. Sauer, Geschichte unterrichten. Eine Einführung in die Didaktik und Methodik, Seelze-Velber 2008 (7. Aufl.)
Alle wichtigen Veröffentlichungen dazu im demnächst freigeschalteten Seminarapparat.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.4 Fachdidaktisches Methodikmodul Fachdidaktisches Propädeutikum Study requirement
Student information
22-2.4_a Fachdidaktisches Methodikmodul Geschichtsunterricht in der Sekundarstufe I Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Kurzvorträge mit Handout o.ä.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2016_220071@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_78979926@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, October 24, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=78979926
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
78979926