220093 Kunst & Archiv (Ü) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

Spätestens seit Hal Fosters Essay "An Archival Impulse" (2004) und Okwui Enwezors Ausstellung "Archive Fever" (2008) findet verstärkt eine Auseinandersetzung mit zeitgenössischen Künstler*innen statt, die sich archivarischer Praktiken bedienen. Im Zentrum stehen nicht nur künstlerische Positionen, die aus Archiven schöpfen, sondern auch Künstler*innen, die selbst Archive erstellen. In den Werken und Ausstellungen werden archivarische Praktiken thematisiert und appropriiert sowie Archivmaterialien ausgestellt und neu angeordnet. Die dabei aufgeworfenen Fragen nach u.a. Identität, Geschichte und Erinnerung, zielen nicht selten auch auf Gegenarchive.

In der Übung werden wir uns zeitgenössischen Positionen widmen, die sich archivarischer Praktiken und Theorien bedienen und/oder diese selbst entwickeln. Neben der Betrachtung von Kunstwerken und der Lektüre von archivtheoretischen Texten, diskutieren wir, inwiefern Archivtheorien in die Arbeiten einfließen, bzw. inwiefern sich Archivtheorien auf die Arbeiten anwenden lassen.

Bibliography

- Hal Foster: An Archival Impulse, in: October 2004; (110), S. 3–22.
- Okwui Enwezor: »Archive Fever: Photography Between History and the Monument«, in: Ausst.Kat. Archive Fever. Uses of the Document in Contemporary Art, hrsg. v. Okwui Enwezor, Ausstellung International Center of Photography New York, Göttingen 2008, S. 11–51.
- Michel Foucault: Archäologie des Wissens, Frankfurt/Main 1992.
- Jacques Derrida: Dem Archiv verschrieben: eine Freudsche Impression, Berlin 1997.
- Knut Ebeling, Stephan Günzel (Hrsg.): Archivologie. Theorien des Archivs in Philosophie, Medien und Künsten, Berlin 2009.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-BKG-MTM Modul Theorien und Methoden der Bild- und Kunstgeschichte Übung zu Methoden der Bild- und Kunstgeschichte Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2022_220093@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_359865515@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Friday, June 3, 2022 
Last update times:
Thursday, October 6, 2022 
Last update rooms:
Thursday, October 6, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
exercise (Ü) /
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=359865515
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
359865515