250198 Einführung in die (sonder-)pädagogische Diagnostik (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

In diesem Seminar wird in die Grundlagen pädagogischer Beobachtung und sonderpädagogischer Diagnostik eingeführt. Zentral sind dabei die Erfahrungen der Studierenden aus dem Berufsfeldpraktikum, die mittels eines Wissens über diagnostische Kategorien und Lerntheorien bei Lern- und Entwicklungsbeeinträchtigungen reflexiv bearbeitet werden. Zudem werden Perspektiven und diagnostische Zugänge in ihrer Relevanz für eine systematische Beobachtung von unterrichtlichen Bildungs- und Erziehungsprozessen thematisiert und in Bezug auf die (eigene) Professionalisierung als Lehrer:in reflektiert. Die Seminargestaltung ist durch Arbeitsformen des kooperativen Lernens, Fallanalysen und Impulsvorträge der Dozentin geprägt. Das Seminar findet in Präsenz statt, eine hybride Durchführung ist möglich (die Studierenden können sich bei Bedarf digital über zoom beteiligen).

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan/

Requirements for participation, required level

Master of Education: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education - Erziehungswissenschaft Integrierte Sonderpädagogik mit dem Berufsziel Lehramt für sonderpädagogische Förderung im WiSe22_23.

Bibliography

Auswahl:
Leser, C., & Jornitz, S. (2019). Delegation und Entgrenzung. Zur Bedeutung der Diagnostik in der Sonderpädagogik. In S. Ellinger & H. Schott-Leser (Eds.), Rekonstruktionen sonderpädagogischer Praxis. Eine Fallsammlung für die Lehrerbildung. (pp. 103-126). Opladen u.a.: Verlag Barbara Budrich.
Willmann, M. (2021). Emotional-soziale Schwierigkeiten und Verhaltensstörungen: Diagnostik und Assessment in der inklusiven Schule. In H. Schäfer & C. Rittmeyer (Eds.), Handbuch Inklusive Diagnostik. Kompetenzen feststellen – Entwicklungsbedarfe identifizieren – Förderplanung umsetzen (2 ed., pp. 492-504). Weinheim: Beltz.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ISP3 Diagnostik und Förderplanung E1: Einführung in die (sonder)pädagogische Diagnostik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die Studienleistung wird über regelmäßige Reflexions- bzw. vorbereitende Lektüreaufgaben zu den Seminarsitzungen erbracht.

E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 57
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 75
Address:
WS2022_250198@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_360466976@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
13 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, November 28, 2024 
Last update times:
Thursday, August 11, 2022 
Last update rooms:
Thursday, August 11, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=360466976
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
360466976