239685 Bilder (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Alle für DaF/DaZ wichtigen Aspekte von „Bildern“ (im weiten Sinn) und Bildeinsatz sollen betrachtet werden:
-- Kulturelles Bildgedächtnis, Bildkanon, „Fotos des Jahrhunderts“, „Bilder im Kopf. Ikonen der Zeitgeschichte“ (Titel einer Ausstellung im Haus der Geschichte, Bonn, 2009; Zitat: „Diese Bildikonen haben sich als Schlüsselbilder in das kollektive Gedächtnis der Deutschen eingebrannt und prägen das Geschichtsbewusstsein der Nation.“), visual literacy und interkulturelles Bildverstehen;
-- Bildeinsatz bei der Wortschatzarbeit, Grammatik-Visualisierungen, grafische Umsetzungen von Zahlenwerten (z.B. in Diagrammen), Kunstbilder, Wortbilder, Karikatur (aktuelle Landeskunde und Phraseme), Visualisierungstechniken (MindMap), Bilder in Lehrwerken, Illustrationen in Lernerwörterbüchern.
Nach Sichtung von Grundlagenliteratur zur Bildwahrnehmung und -verarbeitung stehen die unterschiedlichen Bildtypen und Verwendungskontexte und der methodische Umgang mit ihnen im Zentrum.
Übrigens, zum Stand der Lehrwerkforschung: „Empirically, too little is known about […] how visual materials influence the learning process.“ (Sercu 2004, zustimmend zit. von Kurtz 2011: 4 [= FLuL 40])

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 C01-230 08.10.2012-01.02.2013
not on: 11/1/12 / 12/27/12 / 1/3/13
block Block 8-12 C2-144 18.-22.02.2013

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M7a Sprachlehr- und Sprachlernwissenschaften Seminar oder Projekt-Seminar Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Deutsch als Fremdsprache / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) BaDaFM7; BaDaFM7.2   3/5/7  

Individuelle Mitarbeit: ein- oder zweimalige Kurzpräsentation (10–15’) mit Thesenpapier und Moderation der Gesamtgruppe; mediengestützte Präsentation.

No eLearning offering available
Registered number: 32
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2012_239685@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_32699400@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, January 14, 2013 
Last update rooms:
Monday, January 14, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=32699400
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
32699400