230013 Projektseminar: Computergestützter Sprachvergleich (S) (WiSe 2020/2021)

Contents, comment

Der computergestützte Sprachvergleich (Wu et al. 2020) hat zum Ziel, Sprachvielfalt und Sprachgeschichte mit Hilfe einer Mischung aus computerbasierten und nicht-automatischen, aber formalen Methoden zu untersuchen und dadurch grundlegende Fragen zur Entwicklung spezifischer Sprachfamilien (Sagart et al. 2019) oder zur Typologie von Sprachvielfalt im Allgemeinen zu untersuchen (Jackson et al. 2019). Die spezifischen computergestützten Methoden, denen sich der computergestützte Sprachvergleich bedient, setzen nur geringe Programmierkenntnisse voraus, erlauben es jedoch auch, bei Interesse, komplexere Analysen durchzuführen. In dem Projektseminar werden wir uns zunächst in alternierenden theoretischen und praktischen Sitzungen den Grundfragen des computergestützten Sprachvergleichs annähern um dann zur Hälfte des Semesters spezifische Fragestellungen zu entwickeln, die in Gruppen bearbeitet werden können. Bei Interesse von Studierenden und im Falle einer erfolgreichen Projektarbeit werden wir die Ergebnisse im Rahmen des wissenschaftlichen Blogs Computer-Assisted Language Comparison in Practice (https://calc.hypotheses.org) veröffentlichen. Da die Themen, die mit Hilfe des computergestützten Sprachvergleichs behandelt werden können, sehr groß sind, kann auch sehr individuell auf spezifische Teilnehmendeninteressen eingegangen werden.

Requirements for participation, required level

Der Kurs richtet sich explizit an Bachelorstudierende und bei Interesse auch an Masterstudierende, die idealerweise grundlegende Programmierkenntnisse mitbringen sollten. Kenntnisse in Bezug auf den Sprachvergleich selbst werden nicht erwartet, da gezielt im Seminar auf diese eingegangen wird.

Bibliography

  • Jackson, J., J. Watts, T. Henry, J.-M. List, P. Mucha, R. Forkel, S. Greenhill, and K. Lindquist (2019): Emotion semantics show both cultural variation and universal structure. Science 366.6472. 1517-1522. https://doi.org/10.1126/science.aaw8160
  • Sagart, L., G. Jacques, Y. Lai, R. Ryder, V. Thouzeau, S. Greenhill, and J.-M. List (2019): Dated language phylogenies shed light on the ancestry of Sino-Tibetan. Proceedings of the National Academy of Science of the United States of America 116. 10317–10322. https://doi.org/10.1073/pnas.1817972116
  • Wu, M.-S., N. Schweikhard, T. Bodt, N. Hill, and J.-M. List (2020): Computer-Assisted Language Comparison. State of the Art. Journal of Open Humanities Data 6.2. 1-14. https://doi.org/10.5334/johd.12

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-TXT-BaCL6 Projektmodul Projektseminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Linguistik: Kommunikation, Kognition und Sprachtechnologie / Master (Einschreibung bis WiSe 19/20) IndErg   3  

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 20
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
WS2020_230013@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_221942274@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Monday, October 5, 2020 
Last update times:
Thursday, August 20, 2020 
Last update rooms:
Thursday, August 20, 2020 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
Seminar (S) / 4
Department
Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=221942274
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
221942274