239659 Motivation (S) (SoSe 2012)

Contents, comment

In diesem Seminar werden neuere Forschungsarbeiten zum Thema Motivation kritisch rezepiert. Im Zentrum stehen folgende Fragen:

- Aus welchen Motiven werden Fremdsprachen gelernt?
- Inwieweit wirkt sich der Faktor Motivation auf den Erfolg und oder den Misserfolg des Fremdsprachenerwerbs aus?
- Welche lernerinternen und lernerexternen Faktoren beeinflussen den Fremdsprachenlernprozess?
- Gibt es Unterrichtsmethoden, die sich besonders motivierend oder demotivierend auf den Fremdsprachenerwerb auswirken?

Requirements for participation, required level

Es wird empfohlen, das Einführungsseminar vor dem Vertiefungsseminar zu besuchen.

Bibliography

Dörnyei, Zoltán & Csizér, Kata (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research, 2, 203-229.

Fremdsprache Deutsch (2002): Themenheft Motivation (26). Hueber: Ismaning.

Gardner, Robert C. (1985). Social Psychology and Second Language Learning: The Role of Attitudes and Motivation. London, GB: Edward Arnold.

Kleppin, Karin (2002): Motivation. Nur ein Mythos? Teil II. In: Deutsch als Fremdsprache 1, 26-30.

Kleppin, Karin (2001): Motivation. Nur ein Mythos? Teil I. In: Deutsch als Fremdsprache 4, 219-225.

Riemer, Claudia (2006): „Der Faktor Motivation in der empirischen Fremdsprachenfor-schung“. In: Küppers, Almut; Quetz, Jürgen (Hrsg.) Motivation Revisited. LIT-Verlag, 35–48.

Riemer, Claudia; Schlak, Torsten (2004): “Der Faktor Motivation in der Fremdsprachen-forschung”. Themenheft der Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht. In: http://zif.spz.tu-darmstadt.de/jg-09-2/allgemein/beitra24.htm

Riemer, Claudia (2003):„‚Englisch war für mich nur Teil meines Stundenplans’ – Motivation zum Englischlernen in Zeiten der Globalisierung“. In: Baumgarten, Nicole u.a. (Hrsg.): Übersetzen, Spracherwerb und interkulturellle Kommunikation. Themenheft der Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht [Online] 8 (2/3), 72-96.

Riemer, Claudia (2000): Kognitive Aspekte des Lehrens und Lernens von Fremdsprachen - Cognitive Aspects of Foreign Language Learning and Teaching. Festschrift für Willis J. Edmondson zum 60. Geburtstag. Tübingen: Narr.

Riemer, Claudia (1997): Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb. Eine Longitudinalstudie über die Wechselwirksamkeit ausgewählter Einflussfaktoren.. Baltmannsweiler: Schneider.

Ryan, Richard M., & Deci, Edward L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25, 54-67.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 14-16 C01-264 02.04.-13.07.2012

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M4 Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung Vertiefendes Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Deutsch als Fremdsprache / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) BaDaFM7; BaDaFM7.1   3/4  

- Aktive Teilnahme, Vorbereitung und Präsentation einer Unterrichtseinheit (3 LP)
- Hausarbeit im Umfang von 10-15 Seiten (4 LP)

No eLearning offering available
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 20
Address:
SS2012_239659@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_29260420@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Monday, March 5, 2012 
Last update rooms:
Monday, March 5, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=29260420
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
29260420