Wesentliches Ziel des Seminares ist es, ein vertiefendes Verständnis und Zusammenhang zwischen Zugehörigkeiten von Menschen in gesellschaftlichen Gruppen und deren Diskriminierung zu erhalten. Dabei richtet sich der Inhalt des Seminars auf die spezifischen Interessen der Studierenden. Diese werden herausgearbeitet und dann in einem Seminarplan verankert. Ein weiteres wesentliches Ziel ist ein vertiefen des Verständnis der Theorien zum Zusammenhang von Zugehörigkeit und Diskriminierung. Da das Seminar mit nicht deutsch sprechenden Kolleginnen gehalten wird, ist ein Austausch in englischer Sprache erwünscht.
The main goal of the seminar is to gain a deeper understanding and connection between people's affiliations in social groups and their discrimination. The content of the seminar focuses on the specific interests of the students. These are worked out and then anchored in a seminar plan. Another essential goal is to deepen the understanding of theories on the connection between affiliation and discrimination. Since the seminar will be held with non-German speaking colleagues, an exchange in English is encouraged.
Master of Arts: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Arts Erziehungswissenschaft oder im Master of Arts Gender Studies im WiSe 2021/22
M.Ed. UFP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education Unterrichtsfach Pädagogik im WiSe 2021/22
(auch im Lernraum sind Referenzen)
Pfaff-Czarnecka, J. (2020). From ‘identity’ to ‘belonging’ in social research: Plurality, social boundaries, and the politics of the self. European Scientific Journal, ESJ, 16(39), 113. https://doi.org/10.19044/esj.2020.v16n39p113
Tajfel, H., & Turner, J. C. (1986). The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In S. Worchel & W. Austin (Hrsg.), Psychology of intergroup relations (S. 7–24). 2. Aufl. Chicago: IL.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information | |
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information | |
25-ME-C1 Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education | E2: Civic- and International Education | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information |
25-ME-C1-MGS-wp Historische und systematische Aspekte der Migrationspädagogik, Civic- and International Education | E2: Civic- and International Education | Study requirement
|
Student information |
- | Graded examination | Student information | |
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung | E1: Inhaltliche Fokussierung 1 | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information |
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 | Study requirement
Ungraded examination Graded examination |
Student information | |
25-ME3 Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Study requirement
|
Student information |
25-ME3-IT Forschungsprojekt | E1: Thematische Einführung | Study requirement
|
Student information |
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education | E2: Civic- and International Education | Study requirement
Ungraded examination |
Student information |
30-MGS-3 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
Graded examination |
Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Studieren ab 50 |
Prüfungsangebot wird im Seminar besprochen
Modulprüfung Civic Ed. möglich
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: