360051 Toleranz (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Die Idee der Toleranz prägt seit der frühen Neuzeit den gesellschaftlichen Umgang mit religiöser und kultureller Vielfalt, wurde und wird jedoch höchst unterschiedlich interpretiert. Der ursprünglichen Wortbedeutung nach – abgeleitet vom lateinischen tolerare – signalisiert Toleranz zunächst einmal die bloße Duldung bzw. das Aushalten fremder Weltanschauungen und Praktiken. Dem gegenüber haben viele Autorinnen und Autoren Bedeutungserweiterungen vorgeschlagen, die bisweilen weit über ein indifferentes Ertragen hinausreichen und unter Toleranz vielmehr positive Wertschätzung, Akzeptanz und respektvollen Umgang mit dem Fremden verstehen, dem gegenüber aber auch die Frage nach Grenzen der Toleranz bzw. des Tolerierbaren aufwerfen.
Die Veranstaltung ist als Lektüre- und Diskussionsseminar konzipiert. Es sollen einflussreiche Beiträge aus der Ideengeschichte der Toleranz gelesen, kritisch diskutiert und miteinander verglichen werden.

Bibliography

Yousefi, Hamid Reza und Fischer, Klaus (Hg.). 2004. Interkulturelle Orientierung. Grundlegung des Toleranz-Dialogs. Teil I: Methoden und Konzeptionen. Nordhausen: Bautz.
Yousefi, Hamid Reza und Fischer, Klaus (Hg.). 2004. Interkulturelle Orientierung. Grundlegung des Toleranz-Dialogs. Teil II: Angewandte Interkulturalität. Nordhausen: Bautz.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 C01-142 08.04.-19.07.2024
not on: 5/20/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
36-PM2 Andere Religionen und Weltanschauungen Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-PM3 Religion als gesellschaftliches Phänomen Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information
36-PM4 Subjektive Religion Seminar 1 Student information
Seminar 2 Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 13
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_360051@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_448299348@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
13 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 2
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, February 7, 2024 
Last update times:
Friday, February 2, 2024 
Last update rooms:
Friday, February 2, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Theology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=448299348
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
448299348