Die Vorlesung ist ausschließlich für Studierende der Medienwissenschaften konzipiert und es können auch nur Studierende der Medienwissenschaften erfolgreich Leistungen erbringen.
In der Vorlesung werden ausgewählte und auf die Medienwissenschaften zugeschnittene Themen der Visualisierung abstrahierter Daten (engl „Information Visualization“) behandelt. Nach einer Einleitung und einem kurzen historischen Überblick für die Visualisierung wird ein einfaches Modell der visuellen Kognition vermittelt. Darauf aufbauend werden unterschiedliche Visualisierungsparameter (z.B. Farbe, Form, Größe, 3D, Textur) und -methoden (z.B. Scatter Plots, Parallel Coordinates, Object Displays) vorgestellt.
Die Vorlesung ist ausschließlich für Studierende der Medienwissenschaften konzipiert und es können auch nur Studierende der Medienwissenschaften erfolgreich Leistungen erbringen.
- Ware, Colin: Information Visualization: Perception for Design
- Spence, Robert: Information Visualization: An Introduction
- Munzner, T: Visualization Analysis and Design: Principles, Techniques, and Practice
- Tufte, Edward : The Visual Display of Quantitative Information
- Shneiderman, Ben: The Craft of Information Visualization: Readings and Reflections
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
39-Inf-IV Information Visualization | Information Visualization | Ungraded examination
Graded examination |
Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bioinformatik / Promotion | Pflicht | GS und HS |
Einschreibung im Masterstudiengang Interdisziplinäre Medienwissenschaften.
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: