250056 Heterogenität und Individuelle Förderung am Beispiel der Laborschule Bielefeld (S) (WiSe 2016/2017)

Short comment

M.Ed. BiWi HRGe/ M.Ed. BiWi HRGe ISP: Für 25-BiWi9, E2: Wahlpflicht a) Heterogenität und individuelle Förderung

M.Ed. BiWi GymGe: Für 25-BiWi15, E1: Heterogenität und individuelle Förderung

Contents, comment

Schulischer Unterricht hat den Anspruch allen Schülerinnen und Schülern auf der Ebene der Lerngegenstände Erkenntnisgewinn und auf der Ebene der Persönlichkeit Weiterentwicklung zu ermöglichen. Die Wahrnehmung von und der Umgang mit Heterogenität sind dabei für einen lern- und entwicklungsfördernden Unterricht, der Erfahrungen ermöglicht und selbstständiges Lernen unterstützt, unabdingbar. Nicht nur, aber insbesondere (angehende) Lehrkräfte sind Akteure im Prozess der schulischen Inklusion, sind Akteure auf der Suche nach besseren Wegen im Umgang mit Heterogenität.
Im Seminar werden Heterogenitätsdimensionen, der Umgang mit Heterogenität, Verfahren der Diagnostik, Methoden der individuellen Förderung, Formen der Differenzierung und Probleme der Umsetzung thematisiert und stets unter Heranziehung der Laborschule Bielefeld betrachtet. Entlang des von Hartmut von Hentig geformten pädagogischen Konzepts einer „Schule ohne Aussonderung“ arbeitet die Versuchsschule des Landes NRW seit 1974 als eine Gemeinschaft, in der menschliche Vielfalt bewusst bejaht wird.

Die Bereitschaft zur aktiven und regelmäßigen Beteiligung am Seminar wird vorausgesetzt.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi15 Bildung, Erziehung und Unterricht (GymGe) E1: Heterogenität und individuelle Förderung oder: Organisation und Schulentwicklung Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi9 Bildung, Erziehung und Unterricht (HRSGe) E2: Wahlpflicht a) Heterogenität und individuelle Förderung, b) Leistungsbewertung in der Schule oder c) Lernräume Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 12
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2016_250056@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_77984266@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, November 24, 2016 
Last update times:
Thursday, July 21, 2016 
Last update rooms:
Thursday, July 21, 2016 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=77984266
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
77984266