240374 Rechenschwäche in der Grundschule - Diagnose und Förderung (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Liebe Studierende, dieses Seminar ist voll belegt. Bitte sehen Sie von weiteren Anfragen bzgl. Nachrückerplätzen ab und erscheinen Sie BITTE NICHT ohne Zuteilung zur ersten Sitzung, weil spontanes Nachrücken, u.a. wegen der bereits erfolgten aufwendigen Vorbereitung des Seminars, nicht möglich ist. Vielen Dank!

Diagnose- und Förderkompetenzen im Kontext besonderer Lernschwierigkeiten im Fach Mathematik gehören zu den professionellen Kernkompetenzen von Lehrerinnen und Lehrern. Im Schulalltag gilt es, unter verschiedenen standardisierten und qualitativen Diagnoseverfahren auszuwählen, um dann aus den Befunden theoriegeleitet Handlungsperspektiven für die Förderung abzuleiten. In diesem Seminar lernen Sie verschiedene Diagnosemöglichkeiten kennen und aus diagnostischen Befunden geeignete Förderansätze abzuleiten. Dabei werden zentrale Lernhürden im Mathematikunterricht herausgearbeitet.

Requirements for participation, required level

Sichere Grundlagenkenntnisse wurden bereits mit der erfolgreichen Teilnahme am Seminar "Zahlen und Operationen" nachgewiesen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Fr 9-18 V2-105/115 20.09.2019
weekly Mo 9-18 V2-105/115 23.09.2019
weekly Di 9-18 V2-105/115 24.09.2019
weekly Mi 9-18 V2-105/115 25.09.2019

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Eine Prüfungsleistung kann durch Verfassen einer Hausarbeit erbracht werden, die die diagnosebasierte Konzipierung einer Fördersequenz zum Thema hat. Die Diagnosedaten werden gestellt oder können alternativ auch von einem eigenen Nachhilfe- oder Förderkind stammen.

No eLearning offering available
Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
WS2019_240374@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175810941@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, June 16, 2019 
Last update times:
Sunday, June 16, 2019 
Last update rooms:
Sunday, June 16, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175810941
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175810941