250294 Bedeutung des literarischen Schreibens in der Adoleszenz: Reflexionen von Bildungsprozessen und pädagogischen Rahmenbedingungen (BS) (WiSe 2023/2024)

Contents, comment

„Ich weiß nicht mehr genau, wann ich dieses Gedicht geschrieben habe. Gefühlt war es in meiner Jugend immer da. Ich habe es überall hingeschrieben, wie ein Mantra. Ebenfalls gefühlt, hatte ich damit gesagt, was ich zu sagen hatte. […] Mit wenigen Worten aufgespannt das Staunen über die Sprache und wie sie das Erleben von Wirklichkeit schafft“ (Anna Bella Eschengerd).

Dieses Seminar umfasst einen Selbsterfahrungsanteil zum literarischen Schreiben. Davon ausgehend reflektieren wir Bedingungen und Erscheinungsformen von Bildung und befassen uns durch theoretische und forschende Zugänge mit Bedeutungen jugendlichen Schreibens

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/einrichtungen/bie/faq-stundenplan

Bibliography

Babenhauserheide, Melanie: Anregungen zur pädagogischen Unterstützung literarischen Schreibens in Betrachtungen jugendlicher Autorinnen. In: Betrifft Mädchen. 35. Jahrgang, Heft 1, 20222.
Babenhauserheide, Melanie/Eschengerd, Anna Bella (Hg.): Ver(w)ortungen. Bildungsprozesse im Rumpelstilzchen-Literaturprojekt. Bielefeld 2020.
Bernfeld, Siegfried: Vom dichterischen Schaffen der Jugend [1924]. Werke Band 6. Gießen 2014.
Bramberger, Andrea: Lyrik in Erziehung und Bildung. Weinheim/ Basel 2018.
Dath, Dietmar: Stehsatz. Eine Schreiblehre. Göttingen 2020.
Erdheim, Mario: Adoleszenz zwischen Familie und Kultur. In: Ders.: Psychoanalyse und Unbewußtheit in der Kultur. Suhrkamp 1988.
Gerhardt, Robert: Was das Gedicht alles kann: Alles. Texte zur Poetik. Frankfurt am Main 2014.
Thompson, Christiane: Bildung und die Grenzen der Erfahrung. Randgänge der Bildungsphilosophie. Paderborn 2009.
Weitere Literatur wird im Seminar bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE2 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Graded examination
Student information
25-BE2_ver1 Erziehungswissenschaftliche Forschung in Theorie und Empirie E1: Theorien der Erziehungswissenschaft (Bildungs-, Erziehungs-, Sozialisations- und Gesellschaftstheorien) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 29
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
WS2023_250294@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_427215715@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
29 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, September 15, 2023 
Last update times:
Thursday, September 7, 2023 
Last update rooms:
Thursday, September 7, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
BS / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=427215715
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
427215715