250282 Macht und Ungleichheit in Bildungsorganisationen in der Migrationsgesellschaft (S) (SoSe 2017)

Contents, comment

Um Ursachen für die immer wieder nachgewiesene Bildungsungleichheit in der Migrationsgesellschaft empirisch zu ergründen, werden ethnografische Forschungszugänge innerhalb der Erziehungswissenschaft zunehmend diskutiert (Diehm et al.; Rabenstein et al.). Ihr großes Potenzial wird darin gesehen, die black box der Bildungsorganisationen zu öffnen und so den Prozessen der (Re-)Produktion von Bildungsungleichheit auf die Spur zu kommen. Im Seminar werden die mit einem ethnografischen Forschungszugang verknüpften theoretischen und methodologischen Chancen und Herausforderungen erörtert. Dazu wird sowohl grundlegend in die Ethnografie eingeführt als auch unterschiedliche theoretische Möglichkeiten diskutiert, die Macht- und Ungleichheitsrelevanz der von ihr rekonstruierbaren Phänomene zu plausibilisieren (Rassismustheorie, Kulturtheorie u.a). Weiter werden exemplarisch deutsch- und englischsprachige ethnografische Studien, die beanspruchen Macht- und Ungleichheit in Bildungsorganisationen zu untersuchen, betrachtet.

Bibliography

Diehm, Isabell; Kuhn, Melanie; Machold, Claudia (2013c). Ethnomethodologie und Ungleichheit? Methodologische Herausforderungen einer ethnographischen Differenzforschung. In J. Budde (Ed.), Unscharfe Einsätze: (Re-)Produktion von Heterogenität im schulischen Feld. Neue Perspektiven auf Heterogenität. (pp. 29-51). Wiesbaden: Springer VS.

Rabenstein, K., Reh, S., Ricken, N. & Idel, T.-I. (2013). Ethnographie pädagogischer Differenzordnungen. Methodologische Probleme einer ethnographischen Erforschung der sozial selektiven Herstellung von Schulerfolg im Unterricht. Zeitschrift für Pädagogik (ZfPäd.), 5 (59), 668-690.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 14-16 Q0-119 24.04.-24.07.2017
not on: 5/1/17 / 6/5/17

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-ME-A4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-B4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C2 Ausgewählte Felder der Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME-C4 Inhaltliche Fokussierung E1: Inhaltliche Fokussierung 1 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
E2: Inhaltliche Fokussierung 2 Study requirement
Ungraded examination
Graded examination
Student information
25-ME3 Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-ME3-IT Forschungsprojekt E1: Thematische Einführung Study requirement
Student information
25-UFP6-C Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik, Civic- and International Education E1: Migrationspädagogik and International Education Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-UFP6-V5 Fachbezogene Vertiefung: Migrationspädagogik E1: Seminar aus Master Kernfach EW Student information
E2: Seminar aus Master Kernfach EW Student information
E3: Modulbezogene Vertiefung Ungraded examination
Student information
30-MGS-3_ver1 Hauptmodul 2: Sozialisation und Bildung Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 46
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2017_250282@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_90442003@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 24, 2017 
Last update times:
Tuesday, February 21, 2017 
Last update rooms:
Tuesday, February 21, 2017 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=90442003
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
90442003