250346 Bildungspotenziale offener Kinder- und Jugendarbeit (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Die offene Kinder- und Jugendarbeit (OKJA) ein vielfältiges Angebot für die Freizeitgestaltung von Heranwachsenden bereit. Neben Abenteurspielplätzen, Häuser der offenen Tür und mobilen Angeboten lassen sich nach Inhalten und Zielgruppen ausdifferenzierte Angebote erkennen. Aus erziehungswissenschaftlicher Perspektive soll die Frage nach Möglichkeiten und Formen von Bildungsprozessen der diversen Angebote gestellt werden. Dabei stehen die Fragen nach dem zugrunde liegende Verständnis von Bildung sowie Arbeitsweisen, Methoden und päd. Settings im Fokus. Um sich diesen Prozessen im Handlungsfeld zu nähern, sollen Studierende in Kleingruppen Einrichtungen der OKJA besuchen und kleine Beobachtungssequenzen dokumentieren. Dabei nehmen wir vorrangig Insitutionen in den Blick, die Angebote für Kinder und jüngere Jugendliche bereitstellen.

Requirements for participation, required level

Bereitschaft zur Hospitation in der OKJA im Rahmen der Seminarzeiten

Bibliography

Deinet, U.; Sturzenhecker, B. (Hrsg.). Handbuch Offene Kinder- und Jugendarbeit. 4. überarbeitete und aktualisierte Auflage. Wiesbaden: Springer VS

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE-IndiErg3_a IndiErg: Bildung und Didaktik E2: Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
E3: Bildung: Theorien und Institutionen oder Didaktische Modelle und Lernräume Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-BE11 Abschlussmodul E1: Seminar Study requirement
Student information
25-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Student information
25-BiWi9 Bildung, Erziehung und Unterricht (HRSGe) E1: Pflicht: Allgemeine Didaktik Study requirement
Student information
- Ungraded examination Student information
25-BiWi9_a Bildung, Erziehung und Unterricht (HRSGe) E1: Pflicht: Allgemeine Didaktik Study requirement
Ungraded examination
Student information
25-FS-BE9 Didaktische Modelle und Lernräume E1: Theoretische Zugänge und Modelle der Didaktik Study requirement
Ungraded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

Die Studienleistung kann durch die Präsentation einer Beobachtungssequenz oder ein Kurzreferat erbracht werden.

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 80
Address:
WS2018_250346@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_134135101@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, September 26, 2018 
Last update times:
Thursday, August 30, 2018 
Last update rooms:
Thursday, August 30, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
Seminar (S) / 2
Department
Fakultät für Erziehungswissenschaft
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=134135101
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
134135101