270157 Mobbing an Schulen vorbeugen und begegnen (BS) (SoSe 2024)

Contents, comment

Mobbing gibt es in nahezu jeder Klassenstufe und an jeder Schulform. Das Seminar beleuchtet verschiedene Erscheinungsformen, Ursachen und Folgen für die Betroffenen. Dabei wird neben dem traditionellen Mobbing ebenso die neuere Erscheinungsform des Cybermobbings in den Blick genommen. Neben den „harten Fakten“ sollen vor allem auch Präventions- und Interventionsansätze thematisiert werden, um Mobbing in Schule gar nicht erst aufkommen zu lassen, oder zumindest frühzeitig zu erkennen und zu unterbinden. Mobbing wird dabei nicht als isoliertes Phänomen zwischen Täter und Opfer, sondern als Gruppenphänomen verstanden, in dem auch Lehrkräfte und die gesamte Schulgemeinschaft eine entscheidende Rolle spielen. Das Seminar verbindet wissenschaftliche Erkenntnisse mit praxisnahen Ansätzen und richtet sich an angehende Lehrkräfte.

Requirements for participation, required level

Das Seminar richtet sich an Studierende der Bildungswissenschaft und wird als Aufbauseminar im Modul 27-BiWi3 angeboten.

Vorkenntnisse sind nicht erforderlich.

Die Anmeldung erfolgt über das Teilnehmermanagement.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
one-time Fr 15-18:30 U2-217 07.06.2024
one-time Sa 10:00-17:00 T2-208 15.06.2024

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-BiWi3 Lernen und Entwicklung Aufbauseminar Psychologie der Entwicklung und Erziehung in sozialen Kontexten Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Die aktive Teilnahme an ALLEN Terminen des Blockseminars wird erwartet.
Das umfasst u.a. die Vor- und Nachbereitung sowie die aktive Mitgestaltung von Seminarsitzungen in Form von Kurzreferaten und Präsentationen der Ergebnisse von Gruppen- und Partnerarbeiten.

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 35
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2024_270157@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_452712448@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
35 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 2
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 20, 2024 
Last update times:
Tuesday, February 27, 2024 
Last update rooms:
Tuesday, February 27, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
BS / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=452712448
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
452712448