690025 Historische Perspektive im Sachunterricht (AngSelb) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Unter Heranziehung der Inhalte aus den geschichtswissenschaftlichen Seminaren beschäftigen sich die Studierenden mit
- Repräsentationen von Vergangenheit in der Alltagswelt (Lebens-, Familiengeschichte, Szenen aus der Geschichte der Schule/ des Stadtteils),
- Umgang mit den "Zeugen der Vergangenheit" (Hermeneutik),
- Geschichte als narrative Sinnbildung über Zeit (Dauer und Wandel, Fremdheit und Vertrautheit, Geschichte als erzählte Vergangenheit, Darstellung von Zeit),
- Triftigkeit als Kriterium historischer "Wahrheit".

Die Studierenden lernen
- das Spektrum historischer Teildisziplinen, Methoden und Arbeitsgebiete der Geschichtswissenschaft kennen und für die Analyse historischer Entwicklungen zu nutzen,
- im Rahmen ganzheitlicher Problemstellungen die historische Perspektive zu akzentuieren,
- Themen für den Sachunterricht mit Bezug auf den Lehrplan und die Lebenswelt der Schülerinnen und Schüler zu formulieren und konkrete Planungsschritte zu skizzieren.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 16-18 T2-233 08.10.2012-01.02.2013
not on: 11/1/12 / 12/27/12 / 1/3/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
69-SU3 Gesellschaftswissenschaften Historische Perspektive im Sachunterricht Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Studienleistung: Zusammenfassung und Bewertung ausgewählter Texte in Ergänzung des Seminars Geschichtswissenschaft oder Erkundungen unter didaktischer Fragestellungen in themenspezifischen Institutionen, die mit Kurzberichten beziehungsweise kleineren empirischen Erhebungen verbunden sind. Textarbeit und Berichte werden in schriftlicher Form abgegeben und in mündlicher Form im Seminar und/ oder in der Sprechstunde vorgestellt.

No eLearning offering available
Registered number: 60
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2012_690025@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_32918596@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
11 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, July 6, 2012 
Last update rooms:
Friday, July 6, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
guided self-study (AngSelb) / 1
Department
BiSEd Bielefeld School of Education
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=32918596
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
32918596