300915 Konsum und Nachhaltigkeit als Gegenstand sozialwissenschaftlicher Bildung (Fachdidaktische Vertiefung BA) (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Konsum ist ein fester Bestandteil moderner Gesellschaften. Für Schule und Unterricht wird daher verstärkt gefordert, konsumbezogene Bildungsprozesse aufzunehmen. Im Seminar erfolgt zunächst eine Analyse ausgewählter Konsumtheorien. Dem schließt sich eine nähere Betrachtung der sozialwissenschaftlichen Verbraucherbildung sowie der Verbraucher(leit)bilder in Verbraucherpolitik und Verbraucherbildung an. Es folgt eine empirische Auseinandersetzung mit Deutungsmustern von Lehrkräften zu Konsum und Bildung. Dem schließt sich die Auseinandersetzung mit empirischen Studien zu konsumrelevantem Wissen, Einstellungen und Fähigkeiten von Kindern und Jugendlichen an. An ausgewählten Beispielen wird erprobt, wie konsumrelevante Einstellungen bei Schülerinnen und Schülern diagnostisch erhoben werden können. Ferner wird eine vielperspektivische Erschließung der lebensweltlichen Thematik „Mode“ vorgenommen. Daran schließt eine Auseinandersetzung mit der Debatte zum Thema Nachhaltiger Konsumismus an. Ferner wird das Thema soziale Ungleichheit und Konsum theoretisch erschlossen und für die Planung sozialwissenschaftlichen Unterrichts erörtert. Abschließend wird eine Zukunftswerktstatt geplant und ggf. durchgeführt.

Bibliography

Bourdieu, Pierre (1982): Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
Engartner, Tim/Hedtke, Reinhold/Zurstrassen, Bettina (2021): Sozialwissenschaftliche Bildung. Politik- Wirtschaft- Gesellschaft. Paderborn: UTB.
Veblen, Thorstein (1986 [1899]): Theorie der feinen Leute. Eine ökonomische Untersuchung der Institutionen. Frankfurt a. M.: S. Fischer.
Wittau, Franziska (2019): Verbraucherbildung als Alltagshilfe? Deutungsmuster zu Konsum und Bildung im Spiegel sozialwissenschaftlicher Professionalität. Wiesbaden: Springer VS.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 8-10 X-C4-109 09.04.-16.07.2024

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M28 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Student information
30-M28_ver1 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information
30-M28_ver2 Fachmodul Bildung/Weiterbildung Fachdidaktische Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_300915@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_444125716@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
41 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 15, 2023 
Last update times:
Friday, December 15, 2023 
Last update rooms:
Friday, December 15, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=444125716
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
444125716