690035 Böse Orte im Sachunterricht? (S) (SoSe 2023)

Contents, comment

Kennt jemand das Geburtshaus von Horst Wessel? Wer war überhaupt Horst Wessel? Warum erinnert keine Tafel daran, dass er in Bielefeld geboren wurde? Und sollte man sich mit dem Nationalsozialismus überhaupt schon im Grundschulalter beschäftigen?
Das Seminar wird um solche und ähnliche Fragen kreisen. Es geht dabei um die Rolle außerschulischer Lernorte im Sachunterricht, um ethische Fragen, um die Rolle von Emotionen im Zusammenhang historischen Lernens und um historisches Lernen überhaupt. Anhand des zugespitzten Themas sollen Fragen und Möglichkeiten markanter hervortreten.
Dabei wollen wir auch unseren eigenen Nahraum entdecken und über uns selbst als Lehrpersonen nachdenken.
Inhaltlich ist das Seminar nicht auf die meist in diesem Zusammenhang genannte Epoche des Nationalsozialismus gehen. Und wir sind auch überhaupt nicht auf Bielefeld begrenzt. Ihre Ideen und Fragen werden das Seminar bereichern.

Bibliography

Stephan Porombka und Hilmar Schmundt (Hrsg.): Böse Orte. Stätten nationalsozialistischer Selbstdarstellung - heute (Berlin 2005).
Juliane Brauer und Martin Lücke: Emotionen, Geschichte und historisches Lernen: geschichtsdidaktische und geschichtskulturelle Perspektiven ; (Eckert  : die Schriftenreihe ; Studien des Georg-Eckert-Instituts zur Internationalen Bildungsmedienforschung, ISSN 2198-6320 ; ZDB-ID: 24672348133) (Göttingen 2013).
Jörg van Norden et al. (Hrsg.): Geschichtsdidaktische Grundbegriffe. Ein Bilderbuch für Studium, Lehre und Beruf (Hannover 2020).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
69-SU3 Gesellschaftswissenschaften Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


Interesse, Spürsinn, Entdeckungsfreude

E-Learning Space
E-Learning Space
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2023_690035@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_411262953@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, March 17, 2023 
Last update times:
Friday, March 24, 2023 
Last update rooms:
Friday, March 24, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
BiSEd Bielefeld School of Education
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=411262953
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
411262953