230326 Fachsensibler Sprachunterricht in der Beschulung neuzugewanderter Schüler*innen (S) (WiSe 2022/2023)

Contents, comment

Im Hinblick auf die Beschulung neuzugewanderter Schüler*innen wird in den letzten Jahren verstärkt der Übergang von den Internationalen Klassen/Willkommensklassen/Vorbereitungsklassen in die Regelklassen diskutiert.
Es stellt sich u.a. die Frage, wie der Übergang strukturell und didaktisch gestaltet werden kann und, wie und ob bereits in Internationalen Klassen/Willkommensklassen/Vorbereitungsklassen fachunterrichtliche Inhalte und Kompetenzen angebahnt werden können. Wir werden uns in dem Seminar zunächst mit den Rahmenbedingungen in der Institution Schule beschäftigen und uns dann Curricula aus einigen Bundesländern für den Unterricht in den Internationalen Klassen/Willkommensklassen/Vorbereitungsklassen anschauen. Nach einer Thematisierung der Anforderungen im Fachunterricht geht es dann darum, Didaktisierungsvorschläge zu erarbeiten, welche im DaZ-Unterricht eingesetzt werden können und die Schüler*innen auf den Fachunterricht im Regelsystem vorbereiten. Die Veranstaltung findet voraussichtlich in Präsenz statt.

Requirements for participation, required level

Um erfolgreich an der Lehrveranstaltung teilzunehmen, sollten Sie regelmäßig zu den Seminarsitzungen erscheinen. Für jede Sitzung wird die vorherige Lektüre des jeweiligen Vorbereitungstextes vorausgesetzt. Sie sollten zudem bereit sein, sich auf verschiedene Methoden einzulassen und sich in Gruppenarbeiten inhaltlich und produktiv einzubringen.

Bibliography

Sie finden die zu lesenden Texte im Lernraum+ des Seminars. Zusätzlich gibt es in der Fachbibliothek 15 (LiLi) einen Semesterapparat für das DaZ-Modul, der relevante Literatur enthält.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-DAF-M4 Zweit- und Fremdsprachenerwerbsforschung Vertiefendes Seminar Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 12
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2022_230326@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_353497263@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
9 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, October 20, 2022 
Last update times:
Monday, July 25, 2022 
Last update rooms:
Monday, July 25, 2022 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=353497263
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
353497263