250145 Risiko und Förderung: (Aktuelle) Topoi im migrationspädagogischen Diskurs der (frühen) Kindheit (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Ohne starke Risikoannahmen, die jedoch kaum je explizit gemacht werden, ist der aktuelle Förderdiskurs in Bildungspolitik, Pädagogik, Erziehungswissenschaft sowie der (pädagogischen Fach-) Öffentlichkeit kaum zu denken. (Frühe) Förderung, möglichst umfassend und zumeist bezogen auf spezifische Entwicklungsbereiche, etwa die Sprachentwicklung junger Kinder im Kindergartenalter, erscheint gegenwärtig als Allheilmittel, um Elternängste, gesellschaftliche Unsicherheiten und den Konkurrenzdruck, unter dem Bildungsinstitutionen stehen, zu besänftigen.
Der Zusammenhang von Risikoannahmen, der Konzipierung von Förderangeboten und ihrer weit verbreiteten Implementation wird im Seminar historisch, theoretisch und im Rückgriff auf verfügbare empirische Studie kritisch bearbeitet.

Bibliography

Literatur wird zu Beginn der Veranstaltung bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 8-10 T2-149 18.04.-18.07.2013
not on: 5/9/13 / 5/30/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-MEW11 Pädagogik und Differenz in der Migrationsgesellschaft E1: Theoretisch-analytische, historisch-systematische und empirische Zugänge zu Differenz im (migrations-)pädagogischen Kontext Study requirement
Student information
25-MEW11_wp Pädagogik und Differenz in der Migrationsgesellschaft E1: Theoretisch-analytische, historisch-systematische und empirische Zugänge zu Differenz im (migrations-)pädagogischen Kontext Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 15.2; ME 16.2   4 aktive Teilnahme  
Gender Studies / Master (Enrollment until SoSe 2013) Hauptmodul 1; Hauptmodul 1.1; Hauptmodul 1.2   3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.2.6; H.3.1   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 13
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2013_250145@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_36787963@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
1 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, March 11, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=36787963
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
36787963