230623 Schulbezogene Forschung Musikpädagogik (VPS) (S) (WiSe 2025/2026)

Short comment

Diese Veranstaltung ist eine "echte" M.Ed.-Veranstaltung; sie kann nicht vorstudiert werden.

Contents, comment

Das Seminar Schulbezogene Forschung Musikpädagogik/Kunstpädagogik dient zur Vorbereitung auf das Praxissemester und der darin verankerten Begleitveranstaltung (Begleitseminar Praxissemester Schulbezogene Forschung Musikpädagogik/Kunstpädagogik).
Ziel des Praxissemesters ist es, eine forschende Grundhaltung zu entwickeln, um (zukünftige) Erfahrungen im komplexen Berufs- und Handlungsfeld Schule reflektieren zu können. Diese stellt eine wichtige Kompetenz im Rahmen der beruflichen Professionalisierung dar.
Vor diesem Hintergrund werden in diesem Seminar praxisnah Grundlagen wissenschaftlicher Forschungsmethoden vermittelt und deren Möglichkeiten und Grenzen zur Erfassung von Lehr-Lern-Prozessen im Musikunterricht/Kunstunterricht erörtert. Während des Seminars lernen die Studierenden eine eigene Forschungsfrage zu entwickeln. Auf der Grundlage der Forschungsfrage werden Überlegungen bezüglich einer geeigneten und den Erhebungsbedingungen angemessene Forschungsmethode angestellt, die in der Lage ist, Daten zu erfassen, anhand dieser wiederum die Forschungsfrage beantwortet werden kann. Diese Arbeitsschritte werden in einer Forschungsskizze (Studienprojekt) ausgearbeitet und dienen als Arbeitsgrundlage für das Begleitseminar im darauffolgenden Semester.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Di 10-12 S1-227 13.10.2025-06.02.2026

Subject assignments

Module Course Requirements  
38-M7-Mu-VRPS_G Vorbereitung und Reflexion Praxissemester Schulbezogene Forschung Musikpädagogik (VPS) Study requirement
Graded examination
Student information
38-M7-Mu-VRPS_HRSGe Vorbereitung und Reflexion Praxissemester Schulbezogene Forschung Musikpädagogik (VPS) Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 8
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 15
Address:
WS2025_230623@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_557532283@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
8 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, June 18, 2025 
Last update times:
Wednesday, June 18, 2025 
Last update rooms:
Wednesday, June 18, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=557532283
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
557532283