250146 Migrationsbedingte Ungleichheit in Bildungsorganisationen (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Der seit einem Jahrzehnt immer wieder skandalisierte signifikante Befund, wonach das deutsche Schulwesen soziale Ungleichheit in besonderem Maße reproduziere, trifft vor allem Schülerinnen und Schüler mit einem sogenannten Migrationshintergrund. Diese für eine demokratische Gesellschaft nicht angemessene Problemlage lässt nach Ursachen und Hintergründen fragen.
Um verstehen zu können, wie (soziale) Ungleichheit entlang des Differenzmerkmals ‚Ethnizität‘ in Bildungsorganisationen re-produziert wird, bedarf es zunächst einer Erarbeitung grundlegender Einsichten in die Funktionen und Funktionslogiken von (Bildungs-)Organisationen. Theoretisch zu erschließen sind darüber hinaus aktuelle sozialwissenschaftliche Wissensbestände zu den Konzepten Ungleichheit und Ethnizität. Erst vor diesem Hintergrund lässt sich – unter Bezugnahme auf einschlägige empirische Studien – (er-)klären, ob und in welchem Ausmaß migrationsbedingte Ungleichheit in Bildungsorganisationen anzutreffen ist.

Requirements for participation, required level

Voraussetzung für die Teilnahme ist die Bereitschaft, sich eingehend mit der einschlägigen Literatur auseinanderzusetzen.

Bibliography

Literatur wird zu Beginn der Veranstaltung bekannt gegeben.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 H16 18.04.-18.07.2013
not on: 5/9/13 / 5/30/13

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BE6 Heterogene Lebenslagen E1: Theorie und Empirie heterogener Lebenslagen Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 12.1   2 aktive Teilnahme  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 7.1   3 aktive Teilnahme  
Frauenstudien (Enrollment until SoSe 2015) Schwerpunkt II    
Gender Studies / Master (Enrollment until SoSe 2013) Hauptmodul 1; Hauptmodul 1.1; Hauptmodul 1.2; Hauptmodul 1.3   3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  
Studieren ab 50    

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 90
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2013_250146@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_36788027@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Monday, March 11, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=36788027
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
36788027