220137 Quellen zur deutschen Kolonialgeschichte multiperspektivisch lesen (S) (SoSe 2021)

Contents, comment

Die europäische Geschichtsschreibung über die (deutsche) Kolonialgeschichte basiert bisher überwiegend auf Quellen, die aus europäischen staatlichen Archiven stammen und daher größtenteils aus einer Weißen kolonialen Perspektive verfasst sind. Diese reduziert und kategorisiert u.a. die Beziehungen und Akteur*innen entlang binärer Muster von schwarz/weiß, vormodern/modern etc.
Die Übung geht der Frage nach, wie mit diesen Quellen gearbeitet werden kann, ohne Gefahr zu laufen, die komplexen Beziehungen, Praktiken und Konflikte der verschiedenen Akteure zu ignorieren und so koloniale Perspektiven zu reproduzieren. Zudem wird ein Ausblick auf alternative Quellen gegeben. Wir werden unterschiedliche Quellen bearbeiten und mithilfe verschiedener Ansätze, etwa aus den Postcolonial Studies, der New Imperial History, den Area Studies und der „klassischen“ Quellenkritik die Möglichkeiten und Grenzen einer multiperspektivischen Quellenlektüre diskutieren.

Bibliography

Stoler/Cooper: Ann Laura Stoler und Frederick Cooper: Zwischen Metropole und Kolonie. Ein Forschungsprogramm neu denken, in: Kraft, Claudia; Lüdtke, Alf; Martschukat, Jürgen (Hrsg.): Kolonialgeschichten. Regionale Perspektiven auf ein globales Phänomen, Frankfurt/M.2010, S. 26-66.
Ann Laura Stoler: Colonial Archives and the Arts of Governance, in: Archival Science (2002:2), S. 87-109.
Stefanie Michels: Schwarze deutsche Kolonialsoldaten. Mehrdeutige Repräsentationsräume und früher Kosmopolitismus in Afrika, Bielefeld 2009.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.2_a Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.4_a Fachdidaktisches Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 17
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2021_220137@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_258117051@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
10 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, April 20, 2021 
Last update times:
Monday, January 11, 2021 
Last update rooms:
Monday, January 11, 2021 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=258117051
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
258117051