220090 Imagination und historisches Lernen (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Historische Imaginationen bilden eine Grundvoraussetzung für Historisches Lernen. So fest der Begriff im geschichtsdidaktischen Theoriegefüge auch verankert ist, so wenig ist er konzeptuell weiterentwickelt worden. Gemeinsam soll im Seminar sein Potential für historisches Lernen für Geschichtsunterricht und Geschichtskultur ausgelotet werden und bspw. geklärt werden, wie nah er Konzepten wie Konstruktivismus, Narrativität, Kognition, Emotion, Wahrnehmung und Ästhetik steht. Eine regelmäßige Teilnahme und Bereitschaft zur vertiefenden Textlektüre wird erwartet.
Das Seminar verlangt darüber hinaus das Erbringen einer Studienleistung.

Bibliography

Borries, Bodo, von, Imaginierte Geschichte. Die biografische Bedeutung historischer Fiktionen und Phantasien (Beiträge zur Geschichtskultur 11), Köln u.a. 1996.

Fried, Johannes, Wissenschaft und Phantasie. Das Beispiel Geschichte, in: Historische Zeitschrift 263 (1996), S. 291–316.

Henke-Bockschatz, Gerhard, Zur Rolle historischer Imagination im Prozess des historischen Lernens, in: Geschichte in Wissenschaft und Unterricht 51 (2000), S. 418-429.

Krause, Susan, Imagination, in: Jörg van Norden u.a. (Hg.), Geschichtsdidaktische Grundbegriffe. Ein Bilderbuch für Studium, Lehre und Beruf, Hannover 2020, S. 76-78.

Schörken, Rolf, Historische Imagination und Geschichtsdidaktik, Paderborn 1994.

Schörken, Rolf, Imagination und geschichtliches Verstehen, in: Peter Fauser/Dorothee von Wulffen (Hg.), Einsicht und Vorstellung. Imaginatives Lernen in Literatur und Geschichte, Seelze-Velber 1999, S. 123-137.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-4.1-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe/GymGe) Geschichtsdidaktische Vertiefung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 15
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_220090@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450318056@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
15 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, November 30, 2023 
Last update times:
Wednesday, April 10, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, April 10, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450318056
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450318056