300226 Konversationsanalyse (30-M5 Vertiefung Methoden - qualitativ) (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Die ethnomethodologische Konversationsanalyse wurde von Harvey Sacks entwickelt und interessiert sich für die Herstellung von Sozialität im Kleinen. Sie ermöglicht es, die (Re-)Produktion gesellschaftlicher Strukturen, Erwartungen und Regeln in der einzelnen Interaktion aufzuzeigen. Dafür blickt sie darauf, was Akteure im Detail tun (statt sich darauf zu verlassen, was wir darüber sagen oder denken) und nimmt ernst, was diese in ihren Situationen relevant setzen. Ihr Fokus ist die natürliche, gesprochene Sprache im Alltäglichen und im selbstverständlichen Miteinander von Menschen.

In der Veranstaltung wird zunächst anhand verschiedener Texte und Übungen ein Überblick über die Herangehensweise der ethnomethodologischen Konversationsanalyse eröffnet. Daran anschließend wird innerhalb von Gruppen ein eigenes Forschungsvorhaben konzipiert. Für dessen praktische Durchführung werden Studierende mit entsprechender Vorbereitung und Anleitung eigenständig Daten erheben und analysieren.

Requirements for participation, required level

Die Teilnahme an Veranstaltungen in den Modulen 30-M5 Vertiefung Methoden 1 und 30-M10 Vertiefung Methoden 2 setzt den Besuch und den erfolgreichen Abschluss des Moduls 30-M2 Methoden der empirischen Sozialforschung (Grundlagen) voraus. Zur Teilnahme an dieser Veranstaltung muss demnach Statistik 1 und Einführung in die qualitativen Methoden 1 erfolgreich abgeschlossen sein. Eine Anrechnung von Studien- und Prüfungsleistungen ist sonst nicht möglich!

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
30-M10 Vertiefung Methoden II Vertiefung Methoden Study requirement
Graded examination
Student information
30-M5 Vertiefung Methoden I Vertiefung Methoden Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2024_300226@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_446656334@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
28 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 2
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, April 24, 2024 
Last update times:
Wednesday, April 3, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, April 3, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Sociology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=446656334
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
446656334