250071 Pädagogisches Denken von der Aufklärung bis zur Postmoderne (BS) (SoSe 2012)

This course has been cancelled!

Contents, comment

Die Vorlesung stellt den Zusammenhang pädagogischer Theorien der Bildung und der Erziehung vom 18. bis zum 20. Jahrhundert vor. Ausgehend von der Veränderung der traditionellen Pädagogik durch die Aufklärung wird die Entwicklung der Pädagogik als Geisteswissenschaft und als Erfahrungswissenschaft im 19. Jahrhundert nachgezeichnet. Die Vielfalt pädagogischer Strömungen im 20. Jahrhundert wird hinsichtlich ihrer Konzepte und Erfahrungen interpretiert und in die Theorie- und Problemgeschichte modernen pädagogischen Denkens eingeordnet. Die Vorlesung mit integrierten Übungsgruppen richtet sich in erster Linie an Studierende, die eine historisch-systematische Grundorientierung suchen. Hauptfachstudierende der Erziehungswissenschaft können hier eine Tradition von 250 Jahren kennenlernen.

Bibliography

Hans-Ulrich Musolff, Stephanie Hellekamps: Geschichte des pädagogischen Denkens. München, Wien 2006 (= Hand- und Lehrbücher der Pädagogik).

Teaching staff

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-MEW1 Allgemeine Grundlagen der Erziehungswissenschaft E2: Historische Bildungsforschung Study requirement
Student information
- Ungraded examination Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft / Master (Enrollment until SoSe 2011) ME 1.2   3/5 aktive Teilnahme EL(u) oder EL(b)  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.1.2   scheinfähig  

Zum Nachweis aktiver Mitwirkung an der Lehrveranstaltung dienen je zwei Aufgabenlösungen, die pro Monat April und Mai über die Lernplattform eingesandt werden.

No eLearning offering available
Address:
SS2012_250071@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_29237107@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, September 26, 2013 
Last update rooms:
Tuesday, April 3, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=29237107
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
29237107