250328 Die Sozialtheorie Bourdieus und ihre Bedeutung für erziehungswissenschaftliches Denken und Forschen (S) (SoSe 2010)

Contents, comment

Pierre Bourdieu gehört zu den bedeutendsten Sozialtheoretikern des 21ten Jahrhunderts. Insbesondere seine Studien zu Klassen, Milieus und Lebenstilen sowie seine Veröffentlichungen zu Habitus und Praxis werden auch in den Erziehungswissenschaften sowie in der Sozialisations- und Bildungsforschung breit rezipiert. Darüber hinaus legt Pierre Bourdieu aber auch eine ausgearbeitete Wissenschaftstheorie und scharfe Analysen zum Erziehungs- und Bildungssystem, zur Universität oder etwa zum Geschlechterverhältnis vor.
In diesem Seminar sollen in einem ersten Schritt die theoretischen Begriffe Bourdieus aufgearbeitet werden und Kernpunkte aus zentralen Werken erarbeitet werden. In einem zweiten Schritt soll an Themen wie Bildung, soziale Milieus, Raum und Reflexivität die Bedeutung Bourdieus für die Erziehungswissenschaft und Soziale Arbeit diskutiert werden.
In einem weiteren Schritt wollen wir den vielfältigen Anschlüssen erziehungswissenschaftlicher Forschung und Theoriebildung an Pierre Bourdieus Werk nachgehen. Hierbei sollen insbesondere erziehungswissenschaftliche empirische Studien zu Sozialer Ungleichheit, Milieuforschung, Bildung, und Sozialisation bearbeitet werden, welche dann auch kritisch auf Perspektiven pädagogischen Handelns befragt werden können.

Requirements for participation, required level

keine

Bibliography

Fröhlich/ Rehbein 2009: Die Rezeption Bourdieus im Deutschprachigen Raum. 381-387. In: dies.: (2009): Bourdieu Handbuch Leben-Werk - Wirkung, Stuttgart 2009
Friebertshäuser, Rieger-Ladich, Wigger: Reflexive Erziehungswissenschaft: Forschungsperspektiven im Anschluss an Pierre Bourdieu. Wiesbaden 2009

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 10-12 C02-228 15.04.-22.07.2010
not on: 5/13/10 / 6/3/10

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft (Kernfach) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kernfach BE 6.1; BE 6.2; BE 7.1    
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) G.4.2; H.1.2; H.2.2   scheinfähig  

No more requirements
No eLearning offering available
Registered number: 84
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
SS2010_250328@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_17388427@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
4 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, February 23, 2010 
Last update rooms:
Tuesday, February 23, 2010 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=17388427
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
17388427