237099 Der sokratische Dialog (geöffnet für "Didaktisches Grundlagenstudium Deutsch 'Mehrsprachigkeit im Deutschunterricht'") (S) (WiSe 2013/2014)

Contents, comment

Der sokratische Dialog diente den Bildungswissenschaften und Didaktiken immer wieder als Leitbild eines schülerorientierten Lehrgesprächs. Dies gilt auch für die aktuelle Diskussion um eine zeitgemäße Methodik des Unterrichtsgesprächs, in der Forderungen nach selbst entdeckendem Lernen, ganz allgemein nach „offenen Formen“ und damit nach einer Abkehr vom traditionellen Frontalunterricht dominieren. Aber nicht in allen Punkten erweist sich das antike Vorbild als anschlussfähig. Der sokratische Dialog zeigt bei näherem Hinsehen viele Eigenschaften, die aus heutiger Sicht sehr problematisch sind. Dazu zählt die klare Lehrerzentrierung, die konstitutive Asymmetrie in der Lehrer-Schüler-Beziehung, aber auch ein klares Bekenntnis zur Verunsicherung der Schüler als erwartbarer oder gar notwendiger Bestandteil des Lehrgesprächs.

Bibliography

Zur Einführung:

- Platon: Sämtliche Dialoge, hg. von Otto Apelt. Hamburg: Felix Meiner.

- Nelson, Leonard: Die sokratische Methode. In: Dieter Birnbacher/Dieter Krohn (Hgg.), Das sokratische Gespräch. Stuttgart: Philipp Reclam jun. 2002, 21–72.

- Spinner Kaspar H.: Sokratisches Lehren und die Dialektik der Aufklärung. In: Diskussion Deutsch 23 (1992) 309-321.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Didaktisches Grundlagenstudium Deutsch Modul II   2 aktive Teilnahme  
Germanistik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3S   2/5  
Germanistik / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3S   2/5  
Germanistik (GHR) / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach BaGerP3S   2/5  
Germanistik (GHR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) BaGerP3S   2/5  

Die Bedingungen für die "Aktive Teilnahme" und eine "Benotete Einzelleistung" werden in der Veranstaltung bekanntgegeben.

No eLearning offering available
Registered number: 49
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 40
Address:
WS2013_237099@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_38110291@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
6 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Tuesday, October 15, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=38110291
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
38110291