Nach Ansicht vieler europäischer PolitikerInnen gilt das australische Migrationssystem als erfolgreiches Vorbild und daher auch als nachahmenswert. Dieser Kurs beleuchtet einige Meilensteile der australischen Migrations- und Asylpolitik kritisch und stellt auch die Nor-mentwicklung in anderen Teilen des globalen Nordens auf den Prüfstand. Zu Beginn des Seminars stehen historische Entwicklungen im Vordergrund, die spezifisch für Australien sind (z. B. die White Australia Policy). Durch die Untersuchung politischer Schlüsselereignis-se in Australien (z. B. Tampa-Affäre, Pacific Solution I und II) werden die KursteilnehmerIn-nen mit kritischen Ansätzen zur Theorie und Praxis der Migrationssteuerung vertraut ge-macht. Danach werden sich die unsere Diskussionen in die umfassenderen Debatten über Zwangsmigration, Souveränität, Nationalismus, Versicherheitlichung/Militarisierung, Exter-nalisierung von Grenzkontrollen, Abschreckungsmaßnahmen, u.a. einbringen. Vor allem im Hinblick auf Humanitarismus, Flüchtlingsschutz und die Einhaltung der Menschenrechte be-trifft, nehmen wir auch die unmittelbaren Auswirkungen der australischen Asyl- und Migra-tionspolitik auf die weitere Asien-Pazifik- Region mit in den Blick. Ziel des Kurses ist es die Grundlage für vergleichende Ansätze, zum Bsp. mit gegenwärtigen Trend sin der europäi-schen Asyl- und Migrationspolitik zu schaffen.
Balint, Ruth. Troubled Waters: Borders, Boundaries and the Possession in the Timor Sea. Crows Nest, NSW: Allen & Unwin, 2005.
Gleeson, Madeline (2016) Offshore: Behind the wire on Manus and Nauru, Sydney: UNSW Press.
Grewcock, Michael. Border crimes: Australia’s war on illicit migrants. Sydney, N.S.W.: Insti-tute of Criminology Press, 2009.
Hage, Ghassan. White Nation: Fantasies of White Supremacy in a Multicultural Society. London: Routledge, 2000.
Marr, David and Marian Wilkinson. Dark victory: how a government lied its way to political triumph. Crows Nest, NSW: Allen and Unwin, 2003.
Metcalfe, Susan. The Pacific Solution. Melbourne: Australian Scholarly Publishing, 2010.
Neumann, Klaus. Across the seas: Australia’s response to refugees – a history. Collinwood, Black Inc., 2015.
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
30-M25 Fachmodul Transnationalisierung, Migration und Entwicklung | Seminar 1 | Study requirement
|
Student information |
Seminar 2 | Study requirement
|
Student information | |
- | Graded examination | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.
Degree programme/academic programme | Validity | Variant | Subdivision | Status | Semester | LP | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Studieren ab 50 |
• Regular attendance, preparation of mandatory readings (plus 5 questions for compulsory readings) and active participation in class-room discussion
• Oral/video presentation and discussion paper
• Book review or opinion piece (2-3 pages)
• Essay (10-12 pages)
A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there: