250114 Lehrer*innenhandeln (I) (S) (SoSe 2024)

Short comment

M.Ed. HRSGe/ HRSGe ISP/ GymGe: Diese Veranstaltung darf nicht vorstudiert werden!

Contents, comment

Das Seminar Lehrer*innenhandeln orientiert sich in seiner thematischen Struktur besonders an den Bildungsstandards für Bildungswissenschaften (KMK). Dabei werden insbesondere die Kompetenzbereiche Erziehen, Unterrichten und Beraten beleuchtet und auch in ihrem Konnex berücksichtigt. Es geht dabei auch um eine kritisch-reflexive Auseinandersetzung mit dem Arbeitsfeld Schule und Rollenerwartungen, die an Lehrkräfte herangetragen werden, mit eigenen sozialisationsbedingt entstandenen Einstellungen und Deutungsmustern in ihrer Bedeutung für das eigene kommunikative und didaktische Handeln als Lehrkraft sowie mit für die Akteure nicht bzw. nur bedingt transparenten Lernzielen, zu deren Verfolgung Schule bzw. Unterricht im Rahmen ihrer gesellschaftlichen Einbettung beitragen und die in ihrem Verhältnis zu offiziellen Bildungs- und Erziehungszielen betrachtet werden. Merkmal des Seminars ist darüber hinaus eine gute Portion Praxisorientierung, die sich unter anderem in der Behandlung verbaler und nonverbaler Kommunikation, in einer interaktiven Sitzungsgestaltung durch die Studierenden und in der Behandlung des Themas Beratung ausdrückt.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Requirements for participation, required level

M.Ed. BiWi HRSGe: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi HRSGe im WiSe 2024/25
M.Ed. BiWi HRSGe ISP: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi HRSGe ISP im WiSe 2024/25
M.Ed. BiWi GymGe: Voraussetzung ist die Einschreibung im Master of Education BiWi GymGe im WiSe 2024/25

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi16-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe/GymGe) E2: Lehrerhandeln Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Moodle Courses
Moodle Courses
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2024_250114@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_449938245@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 1
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, March 20, 2024 
Last update times:
Wednesday, April 10, 2024 
Last update rooms:
Wednesday, April 10, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=449938245
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
449938245