220106 Akteure? Strukturen? Praktiken? Wie Veränderung beschreiben, wie von Veränderungen erzählen (S) (SoSe 2024)

Contents, comment

Das Seminar knüpft an die in der Vorlesung von 14-16 Uhr traktierten Themen an (s. Kommentar dort), konkretisiert diese aber auf der Basis von Quellenanalysen. Einen Schwerpunkt werden Revolten und Krisen bilden, die als klassische Felder der Geschichtswissenschaft, Veränderungen zu beschreiben, gelten können. Ein weiterer Schwerpunkt werden vermeintliche oder tatsächliche Veränderungen längerer Dauer wie Wirtschaftsentwicklung, Professionalisierung- und Bürokratisierungsprozesse bilden. Die meisten Themenfelder werden in der Zeit zwischen 800 und 1800 angesiedelt sein, ohne dass das 19. und 20. Jahrhundert gänzlich ausgeschlossen würden.

Dezidiert erwünscht sind Themenvorschläge von Seiten der Seminarteilnehmer*innen, soweit sie sich im Rahmen der Veranstaltung behandeln lassen. Die einzelnen Themen werden in der ersten Sitzung gemeinsam mit den Seminarteilnehmer*innen festgelegt; dann wird auch die entsprechende Literatur gegeben. Bis dahin bleibt die für die Vorlesung gegebene Literatur auch für das Seminar grundlegend (siehe dort).

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 16-18 C4-153 08.04.-19.07.2024
not on: 5/20/24

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-4.2 Mastermodul Geschichtswissenschaft: Vormoderne
4.2.1
Masterseminar Vormoderne Graded examination
Student information
22-M-4.2 Mastermodul Vormoderne
4.2.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.4.2 Profilmodul "Geschichte der Vormoderne"
4.2.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information
22-M-4.5.2 Forschungsmodul "Geschichte der Vormoderne"
4.2.1
Masterseminar Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 14
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2024_220106@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_450441805@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
14 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 6
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Tuesday, April 16, 2024 
Last update times:
Friday, February 2, 2024 
Last update rooms:
Friday, February 2, 2024 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=450441805
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
450441805