230272 Entwicklung pragmatischer und interaktionaler Kompetenzen bei Kindern (S) (WiSe 2014/2015)

Contents, comment

Damit ein Kind ein kompetenter Sprecher seiner Muttersprache wird, muss es nicht nur die "Kerngrammatik" dieser Sprache erlernen (Phonologie/Phonetik, Morphosyntax, Semantik) - es muss auch lernen, diese Sprache im Gespräch mit anderen richtig zu verwenden und ihre Verwendung zu verstehen.

Wann lernt ein Kind beispielsweise, dass die Antwort "gleich gibt es Abendbrot" auf die Frage "Darf ich was Süßes essen?" ein "Nein" bedeutet? Wie lernt ein Kind, wann es in einem Gespräch das Wort ergreifen kann? Ab wann verstehen Kinder, dass ein Ausruf wie "Na super!" nicht unbedingt ein Ausdruck der Freude sein muss?

Im Seminar wollen wir uns mit diesen und anderen Fragen befassen, die die pragmatische und interaktionale Kompetenz bei Kindern betreffen. Dabei werden wir auch den Zusammenhang zwischen dem Erwerb pragmatischer Kompetenzen und der allgemeinen kognitiven Entwicklung von Kindern untersuchen. Des Weiteren sollen Unterschiede in der Sprachsozialisation verschiedener Kulturkreise mit betrachtet werden.

Geplante Themen:
- Höflichkeitsregeln und -formen
- Ironie
- metaphorischer Sprachgebrauch
- (indirekte) Sprechakte
- Implikaturen
- Sprecherwechsel im Gespräch

Requirements for participation, required level

23-BaLin1, 23-BaLin2, 23-BaLin3, 23-BaLin4, 23-BaLin5

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
23-LIN-BaLinS1_ver1 Grundlagenmodul für das Profil "Sprache" Grundlagenveranstaltung Profil "Sprache" Study requirement
Student information
- Graded examination Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2014_230272@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_48305006@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Thursday, September 18, 2014 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=48305006
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
48305006