220042 Die Kunst des Ancien Régime: rezeptionsästhetische und sozialgeschichtliche Perspektiven (S) (SoSe 2018)

Contents, comment

Die französische, vorrevolutionäre Kunst des 18. Jahrhunderts soll in diesem Seminar unter dezidiert theoretisch-methodischen Fragestellungen untersucht und erschlossen werden. Die Kunst bis 1789 ist eng an höfische wie städtische Kontexte gebunden und entstand in einem weitreichenden sozialen Netzwerk, das Höfe, Städte und ausländische Einflüsse verband. Paris war dabei maßgebliches Zentrum der Kunstproduktion und -präsentation. Hier entstanden paradigmatische Werke und kunstkritische Diskurse strahlten von hier aus in andere Länder. Die
Kunst im Frankreich des 18. Jahrhunderts ist lokal wie transregional, landesspezifisch wie europäisch, höfisch reglementiert und zugleich selbstreflexiv.

Das Seminar möchte wichtige Faktoren der Kunstproduktion und Kunstkritik (Auftraggeber, Académie, Salon) mit Blick auf handlungstheoretische Aspekte vorstellen, die Bedingungen der Kunstentstehung in ihren sozialen und kulturellen Semantiken und Praktiken untersuchen. Neben den sozialgeschichtlichen Perspektiven werden rezeptionsästhetische Analysen exemplarisch vorgestellt und gefragt, inwiefern sich diese methodischen Ansätze und unterschiedlichen Forschungsdebatten bei der Erschließung der Kunst des Ancien Régimes verbinden lassen. Im Seminar werden vertiefte Kenntnis methodischer Verfahren bild- und kunsthistorischen Arbeitens, Kenntnisse zur Disziplingeschichte der Bild- und Kunstgeschichte sowie Überblickswissen zu kunsthistoriographischen Traditionen vermittelt.

Requirements for participation, required level

deutsche und französische Sprachkenntnisse

Bibliography

Bryson, Norman: Word and image. French painting of the Ancien Régime, Cambridge 1989.

Crow, Thomas E: Painters and public life in eighteenth-century Paris, New Haven 1985.

Fried, Michael: Absorption and Theatricality: Painting and Beholder in the Age of Diderot, Chicago 1980

Kemp, Wolfgang (Hg.): Der Betrachter ist im Bild. Kunstwissenschaft und Rezeptionsästhetik,Ostfildern 1991.

Kernbauer, Eva: Der Platz des Publikums. Modelle für Kunstöffentlichkeit im 18. Jahrhundert, Köln 2011.

Reckwitz, Andreas: Grundelemente einer Theorie sozialer Praktiken. Eine sozialtheoretische Perspektive. In: Zeitschrift für Soziologie, Jg. 32, Heft 4, August 2003, S. 282–301.

Yoshida, Tomoko: Doubling the Pleasure: Pendants in Eighteenth-Century French Paintings andPrints. In: Hirakawa, Kayo (Hg.): Aspects of Narrative in Art History. Kyoto 2014, S. 127–140.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.2 Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.2_a Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.4 Fachdidaktisches Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-2.4_a Fachdidaktisches Methodikmodul Grundseminar Methodik Study requirement
Student information
22-B4-HM Profilmodul Geschichtswissenschaft (für Studierende mit Kernfach / Nebenfach Geschichte) Seminar Graded examination
Student information
22-BKG-MTM Modul Theorien und Methoden der Bild- und Kunstgeschichte Übung zu Methoden der Bild- und Kunstgeschichte Study requirement
Student information
25-FS-EM Einführungsmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
25-FS-GM Grundlagenmodul E2: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information
E3: Einführende Veranstaltung aus den Fakultäten Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 9
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
SS2018_220042@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_120819130@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, April 16, 2018 
Last update times:
Tuesday, February 13, 2018 
Last update rooms:
Tuesday, February 13, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=120819130
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
120819130