237021 Kadenzen, Ad libs, Freestylen – Improvisation in der Musik und ihre Theorie (S) (WiSe 2012/2013)

Contents, comment

Wer musikalische Vorstellungen – mehr oder weniger regelgeleitet - direkt im Zuge ihrer Entstehung in Klang umsetzt, wird zugesprochen zu improvisieren. Improvisation tritt in allen Epochen der Musikgeschichte in unterschiedlichen Erscheinungsformen auf: In den melodischen Improvisationen der frühen Opernrezitative, den Da-Capo-Arien der Neapolitanischen Schule, am Ende der Kopfsätze von klassischen Instrumentalkonzerten, in den Soli des Jazz, als AdLibs im Gesang der Pop-Musik bis hin zur Vokalkunst eines Bobby McFerrin oder dem „Freestylen“ im Sprechgesang. Aber auch in der Neuen Musik zeigen sich zeitgenössische Formen von Einzel- und Gruppenimprovisation („Neue Improvisation“).
Das Seminar widmet sich im Hören, Analysieren und Nachempfinden diesen Erscheinungsformen der Improvisation und greift dazu auch die Theorie der Improvisation auf. In praktischen Übungen werden Vorgehensweisen und musiktheoretische Prinzipien der Improvisation nachvollziehbar. Zusätzlich werden Möglichkeiten des Einsatzes von improvisatorischen Verfahren im Schulalltag vorgestellt.

Bibliography

Azzara, C. D. (2002). Improvisation. In R. Colwell und C. P. Richardson (Hrsg.), The New Handbook of Research on Music
Teaching and Learning. A Project of the Music Educators National Conference (S.171-187). New York: OUP.
Eckhardt, R. (1995). Improvisation in der Musikdidaktik. Eine historiographische und systematische Analyse. Augsburg:
Wißner.
Eckhardt, R. (2005). Improvisation. In S. Helms, R. Schneider & R. Weber (Hrsg.), Lexikon der Musikpädagogik (4. Aufl.).
(S. 106-109). Kassel: Bosse.
Kratus, J. (1991). Growing with Improvisation. Music Educators Journal, 78(4), 35–40.
Sarath, E. (2002). Improvisation and Curriculum Reform. In R. Colwell & C. P. Richardson (Hrsg.), The New Handbook of
Research on Music Teaching and Learning. A Project of the Music Educators National Conference (S. 188-198).
New York: OUP.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 12-14 T0-229 08.10.2012-01.02.2013

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Kunst und Musik / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) BT   3. 4. 2/3 (BT.2)  

No more requirements
No eLearning offering available
Address:
WS2012_237021@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_32757928@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Friday, September 7, 2012 
Last update rooms:
Thursday, May 10, 2012 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=32757928
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
32757928