250273 Zwischen Nähe, Distanz und Grenzverletzung – Potenziale und Herausforderungen der Beziehungsgestaltung in der Schule (BS) (SoSe 2025)

Contents, comment

Die pädagogische Beziehung zwischen Lehrkräften und Schüler:innen kann einen großen Einfluss auf die biographische und schulische Entwicklung von Heranwachsenden haben. Unterstützende Nähe, Verständnis und Zuwendung von Seiten der Lehrkräfte können hierfür bedeutsam sein. Zugleich geht mit der Nähe zu Schüler:innen immer auch die Frage einher, was ein ‚zu viel‘ an Nähe ist, wann sie zu sehr ins Freundschaftliche kippt und mit Grenzverletzungen oder Übergriffen einhergeht. In diesem Seminar wird das Spannungsfeld von Nähe und Distanz in schulischen Kontexten aus professionstheoretischer Sicht analysiert. Ausgegangen wird hierbei von der grundlegend asymmetrischen Struktur pädagogischer Beziehungen, die mit einer machtvollen Position der Lehrkraft einhergeht. In der Lehrveranstaltung werden empirische Befunde diskutiert und Fragen nach Nähe und Anerkennung auch geschlechtertheoretisch und schulformspezifisch reflektiert. Filmische und mediale Beispiele bilden hierbei kasuistische Reflexionsanlässe. Abschließend wird auch auf Formen der sexualisierten Grenzverletzung eingegangen und es wird diskutiert, was eine ‚gute‘ Beziehungsgestaltung zu Schüler:innen ausmacht.

In dieser Veranstaltung findet ein Platzvergabeverfahren statt. Bitte informieren Sie sich hier über den Ablauf: https://www.uni-bielefeld.de/fakultaeten/erziehungswissenschaft/studium-und-lehre/studiendekanat/studienorganisation/platzvergabe/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
25-BiWi14_b Fachliches Grundlagenmodul (GymGe) E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information
25-BiWi2 Fachliches Grundlagenmodul E2: Bildung, Erziehung, Sozialisation, Inklusion Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 50
Address:
SS2025_250273@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_512089127@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
41 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, March 23, 2025 
Last update times:
Tuesday, February 25, 2025 
Last update rooms:
Tuesday, February 25, 2025 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
block seminar (BS) / 2
Department
Faculty of Educational Science
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=512089127
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
512089127