230060 Mehrsprachigkeit (S) (SoSe 2010)

Contents, comment

Mehrsprachigkeit ist seit langer Zeit ein Phänomen, das viele Menschen aus psychologischer und didaktischer Sicht fasziniert.

Seit einiger Zeit greifen auch didaktische Theorien und vermehrt Ansätze zur Integration von Mehrsprachigkeit in den Sprachunterricht auf. Noch immer allerdings ist die aktive Nutzung erster und weiterer Sprachen im Sprachunterricht für den Fremd/Zweitspracherwerb eher die Ausnahme als die Regel.

Im Seminar wollen wir zunächst kurz die psycholinguistischen Hintergründe der Mehrsprachigkeit beleuchten. Dabei wird auch der Zusammenhang zwischen Sprache und Identitätskonstruktion eine Rolle spielen. Anschließend werden wir uns mit verschiedenen didaktischen Ansätzen beschäftigen, die die Mehrsprachigkeit der Lerner systematisch berücksichtigen und schließlich überlegen, weshalb die Realisierung der mehrsprachigen Praxis doch immer noch eher selten zu finden ist - und was geschehen müsste, um dies zu ändern.

Requirements for participation, required level

Profilmodulveranstaltung - die Basismodule sollten bereits besucht sein.

Bibliography

Einen deutschsprachigen Einstiegsartikel ins Thema bietet: Lüdi, Georges (1996): Mehrsprachigkeit. In: HSK Kontaktlinguistik. Tübingen: Narr, 233-245

Wer neugierig wird und schon vorher lesen will: Sehr gut ist das Handbook of Multilingulism and Multilingual Communication. U.a. daraus werden wir im Seminar einige Artikel lesen und diskutieren.

Auer, Peter; Wei, Li (2007): Handbook of Multilingulism and Multilingual Communication. Berlin u.a.: de Gruyter.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Do 12-14 U2-147 12.04.-23.07.2010
not on: 5/13/10 / 6/3/10

Hide passed dates <<

Subject assignments

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Deutsch als Fremdsprache und Deutschstudien / Master (Enrollment until SoSe 2008) MaDaFPM-SKV   3/6  
Deutsch als Fremdsprache und Germanistik / Master (Enrollment until SoSe 2012) MaDaFG-SKV   3/7  

  • regelmäßige aktive Teilnahme
  • Bearbeitung der Hausaufgaben, insbesondere Lektüre und Bearbeitung von wissenschaftlichen - auch englischsprachigen - Artikeln
No eLearning offering available
Registered number: 10
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2010_230060@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_16651635@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
2 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Tuesday, February 23, 2010 
Last update rooms:
Tuesday, February 23, 2010 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Linguistics and Literary Studies
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=16651635
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
16651635