241508 Diagnose und Beratungskompetenz im Umgang mit Rechenschwierigkeiten aus interdisziplinärer Sicht (S) (SoSe 2019)

Contents, comment

Diagnose- und Beratungskompetenzen gehören zu den professionellen Kernkompetenzen von Lehrerinnen und Lehrern. Bei auftretenden Rechenschwierigkeiten müssen Lehrkräfte verschiedene Diagnoseverfahren kennen und ein für den Einzelfall geeignetes Verfahren auswählen bzw. Befunde diagnostischer Überprüfungen von Schulpsychologischen Beratungsstellen verstehen und einordnen können, um Schüler/-innen und Eltern angemessen beraten und geeignete Fördermaßnahmen einleiten zu können. An diesen Herausforderungen setzt das Seminar aus gezielt interdisziplinärer Perspektive an. Zentrale Ziele des Seminars sind es verschiedene standardisierte und leitfadengestützte psychologische und mathematische Diagnoseverfahren kennen und ihre jeweiligen Vor- und Nachteile herauszuarbeiten,ausgehend von erprobten und bewährten psychologischen und mathematikdidaktischen Förderkonzepten konkrete Förderansätze anhand von authentischen Fallbeispielen, Aufgabenformaten und Veranschaulichungsmaterialien gegenüber zu stellen und mit Blick auf ihre Praktikabilität im (Förder-)Unterricht zu diskutieren, das erworbene Wissen schließlich auf konkrete Fallbeispiele zu übertragen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  
weekly Mo 9-17 V2-210 23.09.2019
weekly Mi 9-17 U2-240 25.09.2019
weekly Do 9-17 U2-240 26.09.2019

Hide passed dates <<

Subject assignments

Module Course Requirements  
24-DGS3_ver1 Profilierung Mathematikdidaktik Seminar Profilierung Mathematikdidaktik (2 SWS) Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
24-DGS4-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (G) Didaktisches Seminar zur Vertiefung Study requirement
Student information
24-FDGS2 Aufbaumodul Mathematikdidaktik Seminar zur Vertiefung Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Registered number: 33
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2019_241508@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_178387713@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
12 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Monday, June 17, 2019 
Last update times:
Tuesday, June 25, 2019 
Last update rooms:
Tuesday, June 25, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of Mathematics
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=178387713
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
178387713