220111 Globalgeschichte - Chancen und aktuelle Debatten (S) (WiSe 2019/2020)

Contents, comment

Was ist eigentlich Globalgeschichte und wie kann man sie schreiben? Ist sie als großes Narrativ, als globales Bewusstsein oder Perspektive zu beschreiben? Wie verhält sich die Globalgeschichte zum populären Begriff der Globalisierung? Und vor allem wie kann sie empirisch fruchtbar gemacht werden?
All diese Fragen werden wir uns im Seminar stellen und dabei auf epochale und aktuelle Globalgeschichtsschreibungen zurückgreifen. Mithilfe bestimmter inhaltlicher Schwerpunkte, wie der Sklaverei oder dem Welthandel, werden wir uns den theoretischen Fragen beispielhaft und quellenorientiert zuwenden. Es sollen hierbei Verflechtungen, Gleichzeitigkeit sowie Vielschichtigkeit in den Blick gerückt und dabei auch kulturelle Besonderheiten und Differenzen hervorgehoben werden. Der eurozentrischen Geschichtsschreibung wird somit eine alternative, andere Narration entgegengestellt.

Bibliography

C. A. Bayly, Remaking the Modern World 1900-2015, Global Connections and Comparisons, Hoboken/Chichester 2018.

Jerry H. Bentley (eds.), The Oxford Handbook of World History, Oxford 2011.

Sebastian Conrad/Andreas Eckert/Ulrike Freitag (Hg.), Globalgeschichte. Ansätze, Theorien, Themen, Frankfurt am Main 2007.

Michael Zeuske, Handbuch Geschichte der Sklaverei. Eine Globalgeschichte von den Anfängen bis zur Gegenwart, Berlin/Boston 2013.

Pim de Zwart/Jan Luiten van Zanden, The Origins of Globalization. World Trade in the Making of the Global Economy, 1500-1800, Cambridge 2018.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-M-4.1 Theoriemodul Theorieseminar Transnationale Geschichtsschreibung, Transfer und Vergleich Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Studieren ab 50    

No more requirements
E-Learning Space
E-Learning Space
Address:
WS2019_220111@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_175862795@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Sunday, May 19, 2019 
Last update times:
Wednesday, July 3, 2019 
Last update rooms:
Wednesday, July 3, 2019 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
seminar (S) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=175862795
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
175862795