220013 Geschichte der freien und unfreien Arbeit in der Longue Durée (S) (WiSe 2018/2019)

Contents, comment

Was bedeutet freie und unfreie Arbeit? Welche Kontinuitäten und Brüche sind in den Arbeitsverhältnissen zwischen Antike, Mittelalter und Moderne erkennbar? Welche Rolle spielen Knechtschaft, Zwangsarbeit und Sklaverei (chattle slavery) im Verhältnis zur Lohnarbeit und der selbstständigen Erwerbstätigkeit (self-employment) für die Entstehung und Dynamik des Kapitalismus? Für Marx und orthodoxe Marxisten ermöglichen und treiben in erster Linie die auf Lohnarbeit basierenden Arbeitsverhältnisse die Reproduktion des Industrie-Kapitalismus voran. Unorthodoxe Marxisten – und in den letzten Jahren auch zunehmend Vertreter der sog. Global Labor History – wenden hingegen ein, dass unfreie Arbeitsformen im Laufe des 19. und 20. Jahrhunderts eher zugenommen hätten. Solche und ähnliche Themen werden im Seminar behandelt. Der zeitliche Schwerpunkt liegt dabei auf der Periode zwischen dem 18. und 20. Jahrhundert. Allerdings werden auch die Arbeitsverhältnisse früherer Epochen angeschnitten. Schließlich werden wir der Frage nachgehen was diese Debatten für Folgen im Hinblick auf die Beurteilung der Arbeitsverhältnisse des 21. Jahrhunderts haben könnten.

Bibliography

Hugo Soly, Catharina Lis, Worthy Efforts: Attitudes to Work and Workers in Pre-Industrial Europe, Leiden 2012

Marcel van der Linden, Workers of the World. Eine Globalgeschichte der Arbeit, Frankfurt a. M. 2017

Tom Brass, Labour Markets, Identities, Controversies: Reviews and Essays, 1982-2016, Leiden 2017

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.1 Theoriemodul Grundseminar Theorien in der Geschichtswissenschaft Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.


No more requirements

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 11
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
eKVV participant management:
eKVV participant management is used for this course.
Show details
Address:
WS2018_220013@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_134170480@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
7 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Email archive
Number of entries 0
Open email archive
Last update basic details/teaching staff:
Thursday, January 24, 2019 
Last update times:
Monday, September 3, 2018 
Last update rooms:
Monday, September 3, 2018 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=134170480
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
134170480