260036 Bielefeld Guest Professorship in Philosophy of Gender with Katharine Jenkins, University of Glasgow - Social Justice and Social Categories: How to be a Pluralist about Race and Gender (GradS) (SoSe 2024)

Contents, comment

The way society is organised means that we all get made into members of various categories of people, such as judges, wives, or women. These categories of people may be brought into being by oppressive social arrangements; a clear case of this is the category of ‘slave’, which is brought into being by the unjust social practice of slavery. Understanding such cases of wrongful social construction is an interesting philosophical task. More complicated examples that may count as wrongful social construction include race and gender categories: some philosophers have argued that categories of people such as ‘woman’ and ‘Black’ are actually created by the unjust social practices of racism and sexism. However, many people value their membership in race and gender categories, even whilst acknowledging that they are bound up with oppression. This apparent tension is something that contemporary social justice movements must consider and respond to when they think about the ways in which social construction can be wrongful.
This seminar explores these issues in conversation with a recent book by Dr Jenkins, in which she argues that adopting a pluralist view about race and gender can solve this tension. A pluralist view is one that says that there is no single social category that corresponds to a gender label such as ‘woman’, but rather, various different social categories, each of which is important in a different way. For the pluralist, there is no one thing that it is to be a woman, but rather, many different things that we might have in mind on different occasions when we say that someone is a woman. Some of these are wrongful, but others are not, and some even support emancipatory politics. As well as examining Dr Jenkins’ view, the seminar will support participants to develop their own responses to these questions in collaboration with each other and with reference to the contemporary context.
---------------------------
Dieses Seminar findet auf Englisch statt, es werden jedoch keine perfekten Englisch-Kenntnisse erwartet! Bitte lassen Sie sich wegen der Seminarsprache nicht vom Besuch der Veranstaltung abschrecken, sondern sehen Sie das als Chance, in wertschätzender Atmosphäre nicht nur ein philosophisch interessantes Thema zu behandeln, sondern nebenbei auch Ihr Englisch zu vertiefen.
Die im Seminar behandelten Texte finden Sie im Lernraum dieser Veranstaltung. Das Passwort für den Lernraum erfahren Sie nach Ihrer Anmeldung an lehre-rehm@uni-bielefeld.de.
Es empfiehlt sich, als Vorbereitung auf das Blockseminar bereits in der vorlesungsfreien Zeit eine (überschaubare) Auswahl der Texte aus dem Lernraum zu lesen. Dort finden Sie auch Tipps für Ihre Lektüre.
Sie können in diesem Seminar eine Studienleistung erbringen. Die Studienleistung besteht aus zwei Teilen: 1. einem vorbereitenden Teil in Form der Beantwortung einer Frage zum Buch von Katharine Jenkins (VOR dem Seminar, schriftlich, ca. 1 Seite, oder als mündlicher Beitrag im Seminar) und 2. einem Teil nach dem Seminar in Form eines kurzen Essays zu einem Thema aus dem Seminar (ca. 2 Seiten).
Wenn Sie Fragen haben, weitere Infos benötigen oder sich anmelden möchten, wenden Sie sich bitte an Prof. Dr. Michaela Rehm, lehre-rehm@uni-bielefeld.de.

Requirements for participation, required level

Diese Veranstaltung kann als Graduierten-Seminar im Rahmen des fachwissenschaftlichen Masterstudiengangs Philosophie angerechnet werden.

DIES IST EIN FACHWISSENSCHAFTLICHES MASTER-SEMINAR.
An diesem Seminar können insgesamt maximal 10 Bachelor- und Master of Education-Studierende teilnehmen. Für alle Studierenden, die regulär im fachw. Master Philosophie eingeschrieben sind, gilt keine Teilnehmerbegrenzung.
Bei Master-Studierenden genügt für die Anmeldung eine Mail an lehre-rehm@uni-bielefeld.de mit der Betreffzeile „Anmeldung Gastprofessur“, Bachelor-Studierende verwenden bitte ebenfalls diese Betreffzeile und schreiben außerdem in der Mail 2-3 Sätze, weshalb sie teilnehmen möchten.
Bitte denken Sie daran, sich außerdem auch hier im EKVV einzutragen.

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
26-HM_PP1_NE Hauptmodul PP1: Normative Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP3_AE Hauptmodul PP3: Angewandte Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP4_POL Hauptmodul PP4: Politische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP5_RS Hauptmodul PP5: Rechts- und Sozialphilosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_PP_Satellit Satellitenmodul Praktische Philosophie Seminar aus der Praktischen Philosophie Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP3_MP Hauptmodul TP3: Metaphysik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-HM_TP_Satellit Satellitenmodul Theoretische Philosophie Seminar aus der Theoretischen Philosophie Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-PP_GR_a Grundlagenmodul Praktische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-PP_VE_a Vertiefungsmodul Praktische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-PP_VO Vortragsmodul Praktische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
26-M-TP_GR_a Grundlagenmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-TP_VE_a Vertiefungsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
26-M-TP_VO Vortragsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
26-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe/GymGe) Fachwissenschaftliche Erweiterung Study requirement
Student information
26-VT_ETH Vertiefung Ethik Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Student information
- Graded examination Student information
30-MGS-4 Hauptmodul 3: Arbeit und gesellschaftliche Transformationen Seminar 1 Study requirement
Student information
Seminar 2 Study requirement
Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    

Voraussetzung für die Vergabe von 3 Leistungspunkten ist die regelmäßige und aktive Teilnahme sowie das Erbringen des schriftlichen oder mündlichen Beitrags im Umfang von maximal 1200 Wörtern bzw. 10-20 Minuten.

Die Studienleistung besteht aus zwei Teilen: 1. einem vorbereitenden Teil in Form der Beantwortung einer Frage zum Buch von Katharine Jenkins (VOR dem Seminar, schriftlich, ca. 1 Seite, oder als mündlicher Beitrag im Seminar) und 2. einem Teil nach dem Seminar in Form eines kurzen Essays zu einem Thema aus dem Seminar (ca. 2 Seiten).

E-Learning Space

A corresponding course offer for this course already exists in the e-learning system. Teaching staff can store materials relating to teaching courses there:

Registered number: 28
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Address:
SS2024_260036@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_449257582@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
28 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Wednesday, December 13, 2023 
Last update times:
Wednesday, December 13, 2023 
Last update rooms:
Wednesday, December 13, 2023 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
GradS /
Language
This lecture is taught in english
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of Philosophy
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=449257582
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
449257582